لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

آنتونی بلینکن در اسرائیل: اکنون زمان آتش‌بس در جنگ غزه است


ملاقات روز چهارشنبه آنتونی بلینکن (راست) با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که در اسارت حماس هستند
ملاقات روز چهارشنبه آنتونی بلینکن (راست) با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که در اسارت حماس هستند

وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده است، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت به اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور این کشور گفت که «اکنون زمان» برای توافق آتش‌بس در جنگ غزه فرا رسیده است.

آنتونی بلینکن گروه افراطی حماس را به‌دلیل تأخیر در دستیابی به توافق مقصر دانسته است.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، اروپا و شماری از کشورهای غربی به عنوان یک گروه تروریستی معرفی می‌شود.

بلینکن گفت: «ما مصمم هستیم آتش‌بسی که گروگان‌ها را به خانه بازمی‌گرداند اکنون به دست آوریم، و تنها دلیلی که این آتش‌بس محقق نمی‌شود، حماس است».

در حال حاضر هیئتی از سوی این گروه در مصر به سر می‌برد تا در مورد توافقی برای آتش‌بس احتمالی و آزادی گروگان‌ها به میانجی‌گیری مصر و قطر مذاکره کند.

گروه افراطی حماس ۱۵ مهر پارسال با حمله به شهرک‌های جنوب اسرائیل بیش از ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت.

اسرائیل می‌گوید شبه‌نظامیان فلسطینی هنوز حدود ۱۰۰ گروگان و اجساد بیش از ۳۰ نفر دیگر را در اختیار دارند.

بلینکن قبل از ورود به اسرائیل، از عربستان سعودی و اردن دیدار کرده بود. او قرار است روز چهارشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نیز ملاقات کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در بیرون از یک هتل با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که در اسارت حماس هستند دیدار و با آن‌ها گفتگو کرد.

این هفتمین سفر وزیر خارجه آمریکا از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ۱۵ مهر پارسال است.

مذاکرات آزادی گروگان‌ها

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بلینکن تلاش می‌کند توافق بر سر آتش‌بسی را میسر کند که در مقابل توقف درگیری‌ها، گروگان‌هایی که به اسارت شبه‌نظامیان گروه افراطی حماس در آمده‌اند، آزاد شوند. انتظار می‌رود زندانیان فلسطینی نیز به عنوان بخشی از این توافق آزاد شوند.

وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در سفر به اردن گفت اسرائیل قصد دارد یک گذرگاه بزرگ کمک‌های بشردوستانه را به سمت شمال غزه باز کند.

جنگ اسرائیل علیه حماس بخش‌های وسیعی از شمال غزه را ویران کرده است و این نگرانی وجود دارد که صدها هزار غیرنظامی آواره در این باریکه دچار قحطی شوند.

به گفته وزارت بهداشت تحت کنترل حماس، نزدیک به هفت ماه بمباران و حملات زمینی اسرائیل به غزه بیش از ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و صدها هزار نفر را آواره کرده است که اکثر آن‌ها در رفح، در جنوب غزه، ساکن شده‌اند.

آنتونی بلینکن افزود در حالی که ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق پرجمعیت غزه بهبود یافته است، برای حصول اطمینان از انتقال پایدار کمک‌ها به دست مردم این منطقه، باید کارهای بیشتری انجام شود.

او گفت که روز چهارشنبه درباره اقدامات لازم و ضروری برای افزایش کمک‌ها با مقام‌های اسرائیلی گفتگو خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته هشدار داد اگر اسرائیل تدابیر لازم را برای رسیدگی به شرایط غیرنظامیان، کاهش مشکلات بشردوستانه و امنیت امدادگران اتخاذ نکند، ایالات متحده ممکن است سیاست خود را در قبال اسرائیل تغییر دهد.

این در حالی است که نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد حمله نظامی به شهر رفح که بیش از یک میلیون آواره از سایر نقاط نوار غزه به آن پناه برده‌اند، انجام خواهد شد.

او گفت: فارغ از این‌که در مورد آزادی گروگان‌ها توافقی صورت بگیرد یا نه، ارتش اسرائیل با هدف نابود کردن گردان‌های حماس در رفح به این شهر حمله خواهد کرد.

آنتونی بلینکن در واکنش به این اظهارات گفت ایالات متحده دیدگاه‌های خود را در مورد رفح به وضوح بیان کرده است.

جان کربی، سخنگو و هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه تصریح کرد که موضع ایالات متحده در قبال حمله احتمالی اسرائیل به رفح در جنوب غزه تغییر نکرده است.

آقای کربی گفت: «ما نمی‌خواهیم شاهد عملیات زمینی بزرگ در رفح باشیم. مطمئناً ما نمی‌خواهیم شاهد عملیاتی باشیم که امنیت ۱.۵ میلیون نفر را که به رفح پناه برده‌اند، نادیده می‌گیرد».

این مقام کاخ سفید تأکید کرد: «ما موضع خود را خصوصی و همچنین کاملاً علنی به همتایان اسرائیلی خود اعلام کرده‌ایم و هیچ چیز در این مورد تغییر نکرده است».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و فرانسه؛ ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG