لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۸

ادامه تجمع در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی در ده‌ها شهر در سراسر جهان


حامیان توماج صالحی در تورنتو
حامیان توماج صالحی در تورنتو

تظاهرات در حمایت از توماج صالحی، رپِر معترض، و محکومیت صدور حکم اعدام برای او در روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در شهرهای مختلف جهان ادامه یافت.

در این روز تجمعاتی در شهرهای مختلف اروپا، آمریکا و کانادا برگزار شد.

در همین زمینه، تصاویری از راهپیمایی بازنشستگان تامین اجتماعی در اهواز منتشر شده است که برای بهبود وضعیت معیشتی خود تجمع کرده بودند. در ادامه این تظاهرات، حاضران در این تجمع شعارهایی در حمایت از توماج صالحی سر دادند.

تظاهرکنندگان در حمایت از توماج صالحی شعار دادند: «توماج یک ملته، ملتو آزاد کنید٬» و «توماج صالحی، آزاد باید گردد.»

اظهارات وکیل توماج صالحی در روز چهارشنبه در خصوص صدور حکم اعدام برای این خواننده معترض موج گسترده جهانی از اعتراض به رای دادگاه انقلاب اصفهان را درپی داشته است.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، همچنین روز شنبه گفته بود:«پس از صدور حکم اعدام توماج صالحی هیچ اتفاق جدیدی در پرونده نیفتاده و هنوز ما فرجامخواهی را ثبت نکرده‌ایم. »

این وکیل دادگستری اضافه کرده بود: «همه حرف ما این است که علیرغم اینکه [توماج صالحی] در زمره مشمولین عفو ۱۴۰۱ بوده است اما نه تنها عفو نشده بلکه [برای او] حکم اعدام صادر شده است.»

تجمع در چندین شهر در سراسر جهان

در لندن نیز روز یکشنبه تجمعی در مرکز این شهر در حمایت توماج صالحی برگزار شد. تجمع کنندگان در این تظاهرات عکس‌هایی از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی با خود حمل می‌کردند.

پاریس پایتخت فرانسه نیز از دیگر شهرهایی بود که روز یکشنبه شاهد تجمع در حمایت از این خواننده معترض ایرانی بود.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که در تورنتو در کانادا روز یکشنبه در هزاران نفر در حمایت از توماج صالحی در تظاهرات و تجمع شرکت کردند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در تجمع اعتراضی ایرانیان تورنتو گفت: توماج «صدای صادق کف خیابان» است.

او اضافه کرد: ««توماج باید آزاد باشد نه در زندان و نه در زیر حکم اعدام. این جنبش زنده است و در ایران و در چهار گوشه جهان می‌تپد.»

در لس آنجلس در آمریکا نیز تظاهراتی در اعتراض به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی برگزار شد. تظاهرکنندگان در این تجمع نیز تصاویری از توماج صالحی و دیگر زندانیان سیاسی با خود داشتند.

روز یک‌شنبه همچنین صدها هنرمند عرصه موسیقی در نامه‌ای سرگشاده صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرده و خواستار آزادی او و دیگر هنرمندان معترضِ زندانی شدند.

اردوان کامکار، سیاوش کامکار، هانا کامکار، کیوان ساکت، آریا آرام‌نژاد، حمید غلامعلی، سعید فرجپوری، رامین بهنا، حیدو هدایتی و محمدرضا توسلی ازجمله امضاکنندگان این نامه بودند.

این افراد علاوه بر ده‌ها هنرمند، از جمله موسیقی و سینما، در داخل و خارج از کشور بودند که در روزهای گذشته به صدور این حکم اعتراض کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG