لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

هشدار درباره نزدیک شدن فرونشست زمین به مناطق شهری و تأسیسات زیرساختی ایران


رئیس سازمان نقشه‌برداری با هشدار نسبت به وضعیت فرونشست زمین در ایران می‌گوید این پدیده به «مناطق شهری و تأسیسات زیرساختی» کشور نزدیک شده‌ است.

به گزارش ایلنا، علی جاویدانه روز شنبه ۲۲ اردیبهشت گفته است موضوع، عدد نرخ فرونشست نیست بلکه فرونشست مانند بمب ساعتی است و ممکن است نرخ دو سانتی‌متر فرونشست در سال نیز چالش ایجاد کند.

او گفت که تصاویر مربوط به ترک خوردگی‌ها یا ریزش‌ جاده و خیابان‌ها را شکل بیرونی فرونشست است، اما فرونشست در اعماق زمین اتفاق می‌افتد و اتفاقاتی در حال رخ دادن است که شاید در همان نقطه در سطح زمین «علائمی نداشته باشد.»

به گفته آقای جاویدانه، سازمان نقشه‌برداری نقشه پهنه‌های فرونشست کشور را برای دستگاه‌های متولی فرستاده و این دستگاه‌ها باید پاسخگو باشند که چرا اطلاعات این نقشه‌ها را برای برنامه‌ریزی و اقدامات خود استفاده نمی‌کنند.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فرونشست ناگهانی زمین در خیابان‌ها و مناطق مسکونی در چندین شهر در ایران منتشر شده است.

کارشناسان روند برداشت بی‌رویه از آب‌خوان‌های کشور را از مهم‌ترین دلایل فرونشست زمین می‌دانند.

وضعیت فرونشست زمین در برخی استان‌ها از جمله در تهران، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، سمنان، قزوین، خراسان رضوی، خراسان شمالی و یزد بحرانی توصیف شده است.

در این میان استان اصفهان یکی از بیشترین آسیب‌پذیری‌ها را داشته به طوری که حتی مرکز شهر تاریخی اصفهان و مدارس و بناهای کهن آن نیز در سال‌های گذشته شاهد فرونشست بوده است.

پدیده فرونشست زمین که بسیاری از دشت‌های ایران را فراگرفته علاوه بر آسیب و تخریب بناهای تاریخی بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و به گفته کارشناسان در آینده‌ای نه‌ چندان دور منجر به خسارت‌های مالی و حتی تلفات جانی خواهد شد.

فرونشست زمین در برخی مناطق ایران «تا ۱۰۰ برابر بیشتر از استانداردهای جهانی» است.

XS
SM
MD
LG