لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

«عربستان حاضر به میانجیگری میان ایران و آمریکا نیست»


وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد کشورش حاضر نیست وارد مناقشه ایران و آمریکا شود.
وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد کشورش حاضر نیست وارد مناقشه ایران و آمریکا شود.

وزیر خارجه عربستان سعودی پس از گفت و گو با رایس اعلام کرد حاضر به میانجیگری میان ایران و آمریکا نیست.


کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، پس از ديدار با همتای سعودی خود اعلام کرد آمريکا در صورت عمل کردن ايران به خواسته های بين المللی، حاضر به مذاکره با ايران است .


به گزارش رويترز از رياض، وزير خارجه آمريکا پس از ديدار با ملک عبدالله، پادشاه عربستان و رايزنی و مذاکره با همتای عربستانی خود، همراه با سعود الفيصل در يک کنفرانس خبری حاضر شد.


وزير خارجه عربستان با توجه به حضور علی لاريجانی، دبير شورايعالی امنيت ملی ايران، پيش از سفر کاندوليزا رايس، اعلام کرد عربستان حاضر نيست ميان ايران و آمريکا، نقش رابط را به عهده گيرد.


سعود الفيصل گفت: ايران همسايه عربستان سعودی است و روابط ما با آمريکا نيز قديمی و عميق است. ما آرزو می کنيم که هيچ مناقشه ای در رابطه با ايران اتفاق نيافتد، ولی در هر صورت، ما حاضر به ايستادن در ميانه اين مناقشه نيستيم.


هرچند خبر ارسال نامه مقامات جمهوری اسلامی به مقامات عربستان برای پادرميانی آن کشور ميان ايران و آمريکا از سوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی تکذيب شد، اما وزير خارجه عربستان به شکل تلويحی پاسخ اين درخواست را داده و خواسته ايران برای پادرميانی را رد کرده است.


سعود الفيصل: ما آرزو می کنيم که هيچ مناقشه ای در رابطه با ايران اتفاق نيافتد، ولی در هر صورت، ما حاضر به ايستادن در ميانه اين مناقشه نيستيم

کاندوليزا رايس با تاييد سخنان گذشته خود گفت: هنوز هم به گفته پيشتر خود تاکيد می کنم که اگر ايران به درخواست های جامعه بين المللی توجه کند و برنامه غنی سازی خود را تعليق کند، آمريکا به متحدان اروپايی خود پيوسته و با ايران مذاکره می کند، البته اگر ايرانی ها به فناوری صلح آميز هسته ای برای دستيابی به برق علاقه ای داشته باشند.


استراتژی تازه آمريکا که با اعزام ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر نيرو به عراق شروع شده، هم در اين مذاکرات بررسی شد.


عربستان از انگيزه آمريکا برای استراتژی تازه در عراق استقبال می کند، اما نسبت به شکل اجرايی آن هنوز اطمينان حاصل نکرده است.


وی تصريح کرد ثبات و امنيت در عراق در دست عربستان سعودی نيست واين خود عراقی ها هستند که بايد امنيت را در کشور خود برقرار کنند.


خانم رايس از اقدامات عربستان سعودی در دست يابی به وحدت ملی در عراق تشکر کرد و خواستار توجه بيشتر اين کشور به موضوع عراق و حضور جدی کشورهای اتحاديه عرب و همکاری آنها شد.


وی همچنين از عربستان خواست تا عراق را در اتحاديه عرب وارد کرده و کمک کند جايگاه آنها تقويت شود.


وزير خارجه آمريکا رياض را به مقصد کويت ترک کرد تا با مقامات کويتی به عنوان ديگر همسايه عراق، ديدار و گفت و گو کند.


XS
SM
MD
LG