لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

توافق گروه ۱+۵ برای تدوين سومین قطعنامه علیه ايران


شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده است
شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده است

نمايندگان اعضای دایمی شورای امنيت به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ روز جمعه در لندن بر سر سومين قطعنامه در شورای امنيت با هدف افزايش تحريم ايران توافق کردند.


به گزارش خبر گزاری رويترز، طبق اين توافق در صورتی که گزارش های محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی، و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، حاکی از نتايج مثبت تلاش های ديپلماتيک تازه اين دو برای حل مسئله هسته ای ايران نباشد، با تصويب قطعنامه سوم، تحريم های تازه ای بر عليه جمهوری اسلامی وضع خواهد شد.


نمايندگان سياسی کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان بارديگر در روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش های اخير برای حل مسئله هسته ای ایران را دريافت کنند.


نيکلاس برنز، معاون سياسی وزارت امور خارجه آمريکا، درباره نشست روز جمعه درلندن گفت:«ما مساله هسته ای ايران را بررسی کرديم. من بايد بگويم که ايالات متحده معتقد است که، در پی اين نشست، ما نيازمند تلاش های قويتر ديپلماتيک هستيم، به ويژه برای کسب موافقت چين و روسيه با تصويب سومين قطعنامه شورای امنيت (سازمان ملل متحد)».


همچنین اعضای گروه ۱+۵ در این نشست از آقای سولانا در خواست کرده اند تا با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار کرده و نتیجه را به این گروه گزارش دهد.


در نسشت پيشين نمايندگان سياسی کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ در واشينگتن در ششم مهرماه نیز تاکید شده بود که در صورتی که گزارش آقای البرادعی و آقای سولانا در ماه نوامبر درباره برنامه هسته ای ايران «مثبت و رضايت بخش» نباشد، قطعنامه سوم تحريم ايران برای رای گيری آماده خواهد شد.


پيشتر نيکلاس برنزگفته بود که روسيه و چين که بزرگترين شرکای تجاری ايران در جهان محسوب می شوند، تاکنون توانسته اند از تصويب سومين قطعنامه عليه ايران، جلوگيری کنند.


نمايندگان سياسی کشورهای بريتانيا، فرانسه، آمريکا، چين و روسيه به همراه آلمان بارديگر در روز دوشنبه ۲۸ آبان (۱۹ نوامبر) تشکيل جلسه خواهند داد تا گزارش های آژانس بين المللی انرژی اتمی و مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در باره تلاش های اخير برای حل مسئله هسته ای ایران را دريافت کنند

شورای امنيت تا کنون با صدور دو قطعنامه الزام آور از ايران خواسته که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند، اما ايران از اجرای اين قطعنامه ها خودداری کرده و با تحريم های محدودی نيز از سوی برخی کشورهای جهان، رو به رو شده است.


کارشناسان هسته ای می گويند که غنی سازی اورانيوم، توانايی ساخت سلاح هسته ای را به ايران خواهد داد، در حالی که بر اساس پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای – NPT – ساخت اين نوع تسليحات برای تمامی کشورهای عضو آژانس بين المللی انرژی هسته ای، ممنوع است.


ايالات متحده آمريکا هفته گذشته تحريم های يکجانبه و خارج از چارچوب سازمان ملل را عليه ايران تصويب کرده است. اين اقدام آمريکا با انتقادهای روسيه و چين روبه رو شد.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه و در راه سفرش به آنکارا، اختلاف نظر آمريکا و متحدانش با روسيه و چين را «اختلافات تاکتيکی» خواند.


وی گفت که اختلافات درباره «زمان صدور قطعنامه و عمق و وسعت» آن است.


وی افزود: «وقتی من ديروز [ پنج شنبه ] با سرگئی لاوروف [ وزير امور خارجه روسيه ] صحبت کردم، او گفت همان طور که در آخرين ملاقات توافق کرده بوديم، روسيه آماده ورود به مذاکرات و کار بر روی متن [ قطعنامه ] است و اکنون فقط بايد منتظر بمانيم و ببنيم مذاکرات چگونه پيش می روند.»


رسانه های دولتی ايران روز پنج شنبه گزارش دادند که مذاکرات چهار روزه کارشناسان آژانس با مقام های ايران، «موفقيت آميز» به پايان رسيده است.


اما با اين حال محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران در هفته اخير بار ديگر گفت که ايران حاضر نيست به خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم گردن نهد.


XS
SM
MD
LG