لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۷

«پنج فعال آذری در زندان اجازه وکیل گرفتن ندارند»


کميته دفاع از زندانيان سياسی در آذربايجان می گوید خانواده پنج فعال آذربایجانی در زندان اوین با آنها ملاقات کرده اند.
کميته دفاع از زندانيان سياسی در آذربايجان می گوید خانواده پنج فعال آذربایجانی در زندان اوین با آنها ملاقات کرده اند.

«کميته دفاع از زندانيان سياسی در آذربايجان» (آسمک - ASMEK) در اطلاعيه ای از وضعيت جسمی و روحی پنج آذری در زندان اوين ابراز نگرانی کرده است.


به گزارش اين گروه، خانواد های سعيد متين پورنويسنده وروزنامه نگار و «مدافع حقوق بشر»، عليرضا متين پور«فعال حقوق بشر»، بهروزی صفری «فعال مدنی»، جليل غنی لو روزنامه نگار و ليلا حيدری «فعال مدنی» می گویند که این افراد در زندان «شکنجه شده اند.»


این بیانیه می افزاید که به گفته خانواده ليلا حيدری، او «هم اکنون درسلول انفرادی به سر می برد و بارها او وهمسر زندانيش بهروز صفوی، در حضور یکدیگر شکنجه شده اند».


این اخبار از سوی منابع مستقل تایید نشده اند.


آن گونه که عليرضا جوانبخت، سخنگوی «کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان»، به راديو فردا می گويد، اتهام اين فعالان «احتمالا اقدام عليه امنيت ملی» است و این زندانیان، هنوز «اجازه گرفتن وکیل ندارند.»


عليرضا جوانبخت در گفت وگو با راديو فردا درباره ديدار روز دوشنبه خانواده های فعالان آذری با آنها در زندان، توضیحاتی داده است:


رادیو فردا: اين زندانيان تا کنون چندبار موفق شده اند با خانواده هايشان ديدار کنند؟


عليرضا جوانبخت: در مورد خيلی از اين خانواده ها اين دومين بار است که به ملاقات خانواده شان می روند. ازجمله همسر آقای متين پور طی اين هفت ماه و اندی که در حبس هستند، دومين بار است که موفق شده اند ايشان را ببينند و آخرين بار هم يک يا دو هفته بيش موفق شدند ايشان را ببينند.


بر اساس اظهارات خانواده های آقايان سعيد متين پور، عليرضا متين پور برادر آقای سعيد متين پور، آقای جليل غنی لو، بهروز صفری و خانم ليلا حيدری در مدت بازداشت چندين ماهه ايشان که در بازداشتگاه اطلاعات زنجان و زندان اوين بند ۲۰۹ بوده، همه اين افراد به صورت مداوم به شدت تحت شکنجه های جسمی و روحی قرار گرفتند به طوری که بارها بيهوش شده و به بيمارستان منتقل شده اند.


اين فعالان چه زمانی بازداشت شده اند؟


سعيد متين پور از چهارم خرداد در زندان به سر می برد .ايشان به مدت ۴۵ روز در بازداشتگاه اطلاعات زنجان در مکانی تاريک و کاملا غير بهداشتی به طور مداوم شکنجه شدند و ۲۰۵ روز در مجموع در انفرادی بوده است و ايشان الان به سلول چند نفره انتقال داده شده اند.


آقای جليل غنی لو در پنجم خرداد و آقای بهروز صفری هم در هفته اول خرداد ماه امسال دستگير شدند، ولی عليرضا متين پور و خانم ليلا حيدری، همسر بهروز صفری، هر دو در روز ششم شهريور بازداشت شدند.


و خبری که هست اين است که هر دو در راستای افزايش فشارها بر آقای بهروز صفری و سعيد متين پور دستگير شدند به خصوص اينکه خبرهايی در مورد شکنجه آقای بهروز صفری و همسرشان در حضور یکدیگر، داشتيم.


آيا به آنها گفته شده که اتهامشان چه هست ؟


اين فعالان که زندانی هستند در مورد جزئيات اتهامات خود اجازه نداشتند که با خانواده های خود صحبت کنند.


ولی فعالانی که آزاد شدند مثل آقای يعقوب سالکی نيا، عضو هيئت موسس کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان، صالح کامرانی مدافع حقوق بشر و وکيل دادگستری، آقای مهندس عبدالله عباسی، استاد دانشگاه شهيد رجايی و مدافع حقوق زندانيان آذربايجانی بودند و ميرقاسم سيدی روزنامه نگار به اتفاق آقای محمد نصرتی، دانشجوی دانشگاه آنکارا، که با وثيقه های سنگين ۸۰ ميليون تومانی و يا آقای صالح کامرانی که با وثيقه ۱۵۰ ميليون تومانی آزاد شدند منتظر صدور حکم به اتهام اقدام عليه امنيت ملی هستند.


آیا اين پنج فعال آذری که حدودا بين چهار تا هشت ماه است در زندان هستند، وکيل دارند؟


خير . هيچ کدام از اين ۵ نفر اجازه گرفتن وکيل را ندارند و ببينيد اينها هميشه اعلام کردند که پرونده در مرحله تحقيقات است و وقتی که تحقيقات به اتمام رسيد ما به شما می گوييم که آيا می توانيد وکيل بگيريد يا خير.


در مورد سعيد متين پور که آقای محمد رضا فقيهی را به عنوان وکيل انتخاب کردند. ايشان مراجعه کرده بودند ايشان را به عنوان وکيل نبذيرفتند.


همچنين به همسر آقای متين پور هم گفتند که از شهريور ماه برای ايشان قرار وثيقه صادر شده و تا کنون مامورين به ايشان اجازه ندادند که اين مطلب را به خانواده خود اعلام بکنند.


XS
SM
MD
LG