لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

شورای نگهبان صلاحيت ۳۰۰ نفر دیگر از رد شدگان انتخابات مجلس را تاييد کرد


شورای نگبهان قانون اساسی ايران از تاييد صلاحيت ۳۰۰ نفر ديگر خبر داده است.
شورای نگبهان قانون اساسی ايران از تاييد صلاحيت ۳۰۰ نفر ديگر خبر داده است.

در حالی که شورای نگهبان قانون اساسی ايران از تاييد صلاحيت ۳۰۰ نفر ديگر خبر داده است، اصلاح طلبان می گويند تاکنون فقط ده درصد کانديداهای رد صلاحيت شده آنها، تاييد شده اند که «بخش اعظم آن نامزدهای رديف دوم و سوم» هستند.


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی ايران، روز شنبه، گفت: اين شورا صلاحيت ۳۰۰ نفر ديگر از نامزدهای انتخابات ماه آينده مجلس شورای اسلامی که پيش از اين صلاحيتشان تاييد نشده بود را تاييد کرد.


اين شورا پيش از اين نیز از تاييد صلاحيت ۲۸۰ نامزد رد صلاحيت شده خبر داده بود.


در همين حال سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تاييد صلاحيت برخی از نمايندگان رد صلاحيت شده مجلس ششم که در تحصن شرکت کرده بودند گفت: «خيلی از افرادی که اعلام شده بود در تحصن شرکت داشته‌اند، اعلام کردند که فقط در رسانه‌ها اسم آنها درج می‌شده و شواهدی نيز در اين زمينه ارايه کرده‌اند و يا نمايندگانی برای آنها شهادت دادند.»


آقای کدخدایی در پاسخ به پرسشی در خصوص رد صلاحيت علی اشراقی، نوه آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، گفت: «همان طور که قبلاً عنوان شد، مدرک تحصيلی وی موجود نبود که مستندات آن نيز مشخص و شواهد نواقص موجود است. »


رد گسترده صلاحيت نامزدها انتخابات مجلس هشتم که در ۲۴ اسفندماه سال جاری برگزار می شود، انتقادهای بسياری را به ويژه در بين اصلاح طلبان جمهوری اسلامی برانگيخت و موجب کناره گيری شماری از چهره های شاخص اين جناح شد که صلاحيتشان تاييد نيز شده بود.


  • «اتفاقاتی که رسانه‌ها در چند روز اخير خصوصا رسانه‌های رسمی به آن پرداختند يعنی بازگشت برخی از اصلاح‌طلبان اتفاق خاصی نيست و کنفرانس خبری امروز ستاد هم برای روشن کردن ذهنيت مردم نسبت به اين است که آيا آن‌گونه که صدا و سيما می‌گويد اين انتخابات رقابتی شده است؟ هرگز.»
عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان

در همين حال، گروهی از منتقدان جمهوری اسلامی می گويند که روش تعيين صلاحيت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان، قانون تعيين اعضای شورای نگهبان، شرايط تعيين شده برای نامزدی و همچنين برپايی انتخابات بدون حضور ناظرين مستقل، از جمله موضوعاتی هستند که برپايی انتخابات «سالم و آزاد» را در ايران، غيرممکن کرده اند.


« انتخابات رقابتی شده است؟ هرگز»


در همین زمینه، عبدالله ناصری، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان، روز شنبه، درخصوص تعداد اصلاح طلبان رد صلاحيت که تاييد صلاحيت شده اند گفت:«مجموعه‌ای که به جمع ما اضافه شده، توسط شورای نگهبان چيزی حدود ۱۰ درصد از نامزدهای اصلاح‌طلبان است که بخش اعظم آن نامزدهای رديف دوم و سوم ما هستند. يعنی کماکان نامزدهای اصلی ليست اصلاح‌طلبان تفاوت چشمگيری نسبت به گذشته نداشته است.»


آقای ناصری که در يک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می کرد، با اشاره به رد صلاحيت های توسط هيئت های اجرايی و نظارت، گفت:«در يک اقدام غيرمنتظره بيش از ۹۰ درصد نامزدهای رسمی اصلاح‌طلبان در سراسر کشور را قريب به اتفاق به اتهام بند يک و سه ماده ۲۸ قانون انتخابات، يعنی عدم التزام به اسلام و قانون اساسی يا عدم حسن شهرت ردصلاحيت کردند؛ مديران، استانداران و وزرای شايسته‌ای که در سه دهه‌ گذشته در صحنه‌های مختلف، تدين و وفاداری خود را به قانون اساسی ابراز داشته‌اند».


در پی رد صلاحيت نامزدها وابسته به اصلاح طلبان، چهره هايی چون اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان رهبری، محمد خاتمی رييس جمهوری پيشين و مهدی کروبی رييس پيشين مجلس شورای اسلامی ضمن اعتراض به تصميمات هيئت های اجرايی و نظارت، از رايزنی با مقامات بلندپايه جمهوری اسلامی برای تجديد نظر در رد صلاحيت های صورت گرفته، سخن گفته بودند.


سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان درباره مشارکت اين جناح در انتخابات گفت:« ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به ميزانی که سهميه‌ای برايش باقی بماند در انتخابات شرکت کرده و حضور خواهد داشت و هيچ‌گاه هيزم تنور انتخاباتی يکجانبه نخواهد شد.»


وی افزود:« در عين حال تاکيد می‌کنم بر اين‌که اتفاقاتی که رسانه‌ها در چند روز اخير خصوصا رسانه‌های رسمی به آن پرداختند يعنی بازگشت برخی از اصلاح‌طلبان اتفاق خاصی نيست و کنفرانس خبری امروز ستاد هم برای روشن کردن ذهنيت مردم نسبت به اين است که آيا آن‌گونه که صدا و سيما می‌گويد اين انتخابات رقابتی شده است؟ هرگز.»


انتشار فهرست نهايی اصلاح طلبان در سوم اسفند


آقای ناصری، همچنين، درباره زمان انتشار فهرست نهايی اصلاح طلبان و احتمال تاييد صلاحيت تعداد ديگری از اصلاح طلبان گفت:« ما برنامه‌ زمانبندی‌مان را سوم اسفند ماه در نظر گرفته‌ايم و حتما فهرست تهران را در آن زمان اعلام خواهيم کرد. فهرست نهايی را در استان‌ها نيز تا چهارم اسفند اعلام می‌کنند. بنابراين وقت قانونی شورای نگهبان در اين زمينه سوم اسفندماه است.»


XS
SM
MD
LG