لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

پروین اردلان: جهان صدای فریاد ما را شنید


شیرین اردلان در حال دریافت جایزه به نمایندگی از خواهرش (عکس از AFP)
شیرین اردلان در حال دریافت جایزه به نمایندگی از خواهرش (عکس از AFP)

پروین اردلان، فعال حقوق زنان و برنده جایزه اولاف پالمه که «ممنوع الخروج» شده است، در یک سخنرانی ضبط شده، جایزه خود را به زنان ایران بخشید و گفت: «امروز جهان صدای فرياد ما را برای عدالت شنيده است.»


به گزارش وب سايت رسمی بنياد اولاف پالمه، خواهر خانم اردلان، روز پنجشنبه ۱۶ اسفند ماه به نمایندگی از او در مراسم اهدای جايزه در استکهلم شرکت کرده بود.


جمهوری اسلامی ايران، خانم اردلان را روز دوشنبه ۱۳ اسفند ماه هنگام سفر از تهران به استهکلم، پايتخت سوئد، برای شرکت در مراسم اهدای جايزه، ممنوع الخروج کرد.


اين اقدام جمهوری اسلامی، با اعتراض رسمی پالم بيل، وزیر امور خارجه سوئد و برگزار کنندگان مراسم رو به رو شد.


وزیر امور خارجه سوئد، پنجشنبه ۱۶ اسفند ماه در اعتراض به ممنوع الخروج شدن خانم اردلان گفت: «اين متاسفانه يکی از سلسله مثال هايی است که روند وخيم تر شدن اوضاع حقوق بشر در ايران را نشان می دهند.»


او افزود: «من خانم اردلان را به دليل تعهد به ترويج حقوق بشر در ايران تحسين می کنم.»


بنياد اولاف پالمه يک سال پس از ترور اولاف خواکيم پالمه، نخست وزير سوئد در سال ۱۹۸۶ و به منظور پاسداشت تلاش های بشردوستانه او تاسيس شد و هر سال، مطابق با معيار های خود، به يک نفر به دلیل فعالیت های بشردوستانه اش جايزه ای اهدا می کند.

بنياد اولاف پالمه، روز ۲۵ بهمن ماه، جايزه امسال خود را به خانم اردلان اهدا کرد.


اين بنياد يک سال پس از ترور اولاف خواکيم پالمه، نخست وزير سوئد در سال ۱۹۸۶ و به منظور پاسداشت تلاش های بشردوستانه او تاسيس شد و هر سال، مطابق با معيار های خود، به يک نفر به دلیل فعالیت های بشردوستانه اش جايزه ای اهدا می کند.


پروين اردلان يکی از بنيانگذاران يک سازمان غير دولتی (ان جی او) به نام «مرکز فرهنگی زنان» و از بنيانگذاران کارزار جمع آوری يک ميليون امضا برای اعتراض به قوانين تبعيض آميز عليه زنان در ايران است.


شيرين اردلان، به جای خواهرش جايزه ۷۵ هزار دلاری این بنیاد را دريافت کرد. شيرين اردلان که به گفته برگزار کنندگان مراسم چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه از تهران به استکهلم آمده است گفت شناخته شدن خواهرش توسط اين بنياد موجب شده است که او «احساس تنهايی نکند.»


حاضران در جلسه با سه دقيقه تشويق ايستاده به سخنان پروين اردلان پاسخ دادند.


خانم اردلان در مصاحبه تلفنی از تهران به يک روزنامه سوئدی گفته است که اعضای يگان حفاظت فرودگاه تهران او را از پرواز به استکهلم منع کرده اند. همچنين پاسپورت او هم در فرودگاه توقيف شده است.


XS
SM
MD
LG