لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

گیتس: آمریکایی های بیشتری باید به ایران سفر کنند


رابرت گیتس از جمله اعضای دولت بوش است که از رابطه با ایران پشتیبانی می کند. عکس از AFP
رابرت گیتس از جمله اعضای دولت بوش است که از رابطه با ایران پشتیبانی می کند. عکس از AFP

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا گفت گه سفرهای بيشتر شهروندان آمريکايی به ايران شايد بتواند به ايجاد پلی ميان دو کشور کمک کند.


آقای گيتس که در «آکادمی آمريکايی ديپلماسی» سخن می گفت تاکيد کرد که از نظر او مذاکره سياسی دولت های ايران و آمريکا «در حال حاضر و با حضور احمدی نژاد در راس دولت ايران» سودمند نيست.


با اين حال وزير دفاع آمريکا گفت که افزايش مراودات شخصی شهروندان عادی دو کشور، شايد نهايتا راهی را برای گفت و گوهای واقعی ميان دولت های دو کشور باز کند.


واشنگتن که پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ در ايران، روابط ديپلماتيک خود را با تهران قطع کرد، تهران را به تحريک خشونت عليه نيروهای آمريکايی در عراق و تلاش برای دستيابی به سلاح های هسته ای متهم می کند.


تهران با رد اين اتهامات، واشينگتن را مسئول خشونت ها در عراق به دنبال اشغال آن کشور می داند و برنامه هسته ای خود را غيرنظامی می خواند.


وزير دفاع آمريکا گفت که افزايش مراودات شخصی شهروندان عادی دو کشور، شايد نهايتا راهی را برای گفت و گوهای واقعی ميان دولت های دو کشور باز کند.

در حالی که دو کشور در سال های گذشته در زمينه موضوعات معينی چون افغانستان و عراق به گفت و گو پرداخته اند با اين همه اين مذاکرات به گفت و گوهای گسترده ای که در گزارش يک گروه مطالعات امور عراق در سال ۲۰۰۶ توصيه شد، نيانجاميده است.


رابرت گيتس در سخنانی در «آکادمی آمريکايی ديپلماسی» در واشنگتن که گروهی متشکل از ديپلمات های بازنشسته آمريکايی است گفت، ديدگاه شخصی وی اين است که بايد در پی راه هايی غير دولتی برای بازگشايی کانال های ارتباطی و افزايش جريان رفت و آمد مردم بود.


وزير دفاع آمريکا افزود، شمار نسبتا خوبی از ايرانيان به آمريکا سفر ميک نند و بايد جريان سفر در مسير ديگر يعنی سفر آمريکاييان به ايران افزايش يابد.


رابرت گيتس گفت که چنين کاری شايد با گذشت زمان فضا را باز کند.


رابرت گيتس افزود، اگر قرار است گفتگويی انجام گيرد، آنها نيز چيزی را خواهند خواست.


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا پيش از اين اعلام کرده است که اگر ايران دست از غنی سازی اورانيوم بردارد و به خواست قطعنامه های شورای امنيت تن بدهد، حاضر است با همتای ايرانی خود درباره تمامی اختلافات دو کشور مذاکره کند.


به گفته ديپلمات های آمريکايی اگر ايران شرط آمريکا را بپذيرد، برنامه هسته ای ايران و رويکرد آمريکا در قبال آن نيز می تواند يکی از محورهای مذاکرات ميان مقام های عالی رتبه دو کشور باشد.


XS
SM
MD
LG