لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

سوريه درباره پيامد حمله اسرائيل به ايران هشدار داد


بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، نسبت به پیامدهای حمله به ایران هشدار داده است.
(عکس از: AFP )
بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، نسبت به پیامدهای حمله به ایران هشدار داده است. (عکس از: AFP )

بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، در گفت وگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسه تاکید کرده زمینه های صلح احتمالی با اسرائیل فراهم است. وی همچنین درباره حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران هشدار داده است.


بشار اسد روز سه شنبه در گفت وگو با شبکه سه تلویزیون فرانسه گفت: مذاکرات غير مستقيم اسرائيل و سوريه، زمینه «احتمال صلح» بين دو کشور را به وجود آورده است.


وزارت امور خارجه سوريه هفته گذشته اعلام کرده بود: مذاکرات غير مستقيم دو کشور هنوز نتوانسته است زمينه مذاکرات مستقيم بين اسرائيل و سوريه را فراهم آورد.


آقای اسد گفت:«امروز احتمال صلح وجود دارد. ولی به هرحال نمی توانيم بگوييم ما به دستيابی به صلح نزديک شده ايم. ما داريم برای مذاکرات مستقيم گفت وگو می کنيم. وقتی ما به آن مرحله برسيم آنگاه می توانيم بگوييم به طرف صلح در حرکت هستيم».


مذاکرات غير مستقيم صلح بين اسرائيل و سوريه به ميزبانی ترکيه انجام می شود.


آقای اسد همچنین تاکید کرد: حمله احتمالی اسرائيل به ايران نه تنها برای منطقه بلکه برای جهان پيامدهای «فاجعه باری» را در پی خواهد داشت


بشار اسد به این شبکه تلویزیونی گفت:«اسرائيل تلاش خواهد کرد تا به ايران و حتی به سوريه و لبنان حمله کند».


رييس جمهوری سوريه افزود:«هرگونه حمله به وسيله اسرائيل يا ديگران، نتايج فاجعه باری نه تنها برای منطقه، بلکه برای کل جهان در پی خواهد داشت».


گمانه زنی ها درباره حمله به ایران


در ماههای اخير چند تن از سياستمداران اسرائيل از حمله پيشگيرانه اسرائيل به ايران برای توقف برنامه هسته ای ايران خبر داده بودند.


ايران نيز در واکنش اعلام کرده بود که موشک های اين کشور قادرند در صورت حمله احتمالی اسرائيل، هر نقطه ای از اين کشور هدف قرار دهند.


اسرائيل و آمريکا ايران را متهم می کنند که در صدد توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای برای توليد انرژی است. ايران اين اتهام را رد می کند.


برخی تحليلگران، پيشتر بعيد ندانسته بودند که پس از انتخابات رياست جمهوری آمريکا تا ماه ژانويه که جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، کاخ سفيد را ترک می کند، اسرائيل به تاسیسات هسته ای ايران حمله کند.


اين در حالی است که آمريکا تاکيد کرده است به رغم آنکه همه گزينه را برای حل مناقشه هسته ای ايران مد نظر خواهد داشت، ولی با اين حال واشينگتن تاکيد می کند به رويکرد ديپلماتيک برای حل اين مناقشه متعهد است.


در همين زمينه روزنامه «معاريو» جمعه در گزارش مشروحی نوشته بود: تدارکات اسرائيل برای يک حمله – فارغ از تب و تاب های صحنه سياست اسرائيل – ادامه دارد.


در همين حال، سردار مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، شنبه گفته بود: هر حمله به ايران به يک «جنگ جهانی» منجر می شود.


رسانه های اسرائيل و برخی رسانه های اروپا دوشنبه اخباری را ازهلند نقل کرده اند که مدعی است، سازمان اطلاعات این کشور نيز احتمال وقوع جنگ عليه ايران را «جدی» تشخيص داده است.


خبرگزاری ريانووستی روسيه نيز در ماه های اخير پيوسته «خطر جنگ عليه ايران» را از زبان برخی کارشناسان نظامی و مقامات روسی مطرح کرده است.


اسرائيل که از سوی کشورهای منطقه خاورميانه متهم به داشتن سلاح اتمی است، تاکنون دو بار به تاسيسات هسته ای کشورهای همسايه حمله کرده است.


اسرائيل در سال ۱۹۸۱ در بحبوحه جنگ ايران و عراق، به تاسيسات اتمی ناتمام عراق حمله کرد و اين تاسيسات را بمباران و نابود کرد. هواپيماهای اسرائيل همچنين هفت ماه پيش يک نقطه از خاک سوريه را بمباران کردند.


XS
SM
MD
LG