لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

افزايش گرانى میوه و آجیل در آستانه شب يلدا


بازار میوه شب یلدا در تهران. (عکس: ایسنا)
بازار میوه شب یلدا در تهران. (عکس: ایسنا)

گزارش‌هاى رسيده از ايران حاكى است نرخ انواع ميوه و آجیل شب يلدا به‌شدت افزايش يافته و همزمان دستگاه‌هاى دولتى از طرح مبارزه با گران‌فروشان خبر داده‌اند.


شب يلدا طولانى ترين شب سال است و ايرانيان آخرين شب آذرماه را دور هم جمع شده و يكى از دير پا ترين آيين هاى سنتى سرزمين خود را جشن مى گيرند.


مراسم اين شب كه با صرف آجیل و ميوه همراه است، بر اساس گزارش خبرگزارى هاى ايران، در سال جارى تحت الشعاع گرانى اين محصولات قرار گرفته است.


گزارش خبرگزارى كار ايران، «ايلنا»، حاكى است كه قيمت هندوانه در روزهاى اخير به ۴۰۰ تومان رسيده است كه نسبت به قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش داشته است.


رييس اتحاديه تعاونى هاى ميوه و سبزى با اشاره به فرا رسيدن شب يلدا گفته است: آثار روانى ناشى از نزديك شدن به شب يلدا باعث افزايش ۳۰ درصدى قيمت هندوانه شده است.


خبرگزارى «مهر» نيز از افزايش قيمت انگور مرغوب خبر داده است، به طورى كه قيمت اين ميوه از ۱۵۰۰ تومان در هفته گذشته به ۳۵۰۰ تومان رسيده است.




قيمت هندوانه در روزهاى اخير به ۴۰۰ تومان رسيده است كه نسبت به قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد افزايش داشته است.

بر اساس اين گزارش، قيمت آجيل نيز در مناطق شمالى و مركزى شهر تهران و حتى در محدوده ميدان انقلاب به هر كيلو ۱۷ هزار تومان رسيده است.


خبرها حاكى از آن است كه انار به عنوان يكى از ميوه هاى اصلى شب يلدا وضعيت نابسامان ترى دارد و بر اساس گزارش خبرگزارى «ايسنا»، كمبود آن به دليل سرمازدگى در زمستان سال گذشته كاملا محسوس است.


قيمت انار در بازارهاى ميوه ايران در حال حاضر به سه هزار تومان رسيده است.


خبرگزارى هاى ايران به نقل از ميوه فروشان و مردم تهران گزارش داده اند كه گرانى ميوه از سال پيش هم بيشتر شده است و از سوى ديگر قيمت ها در مغازه هاى مختلف شهر متفاوت است.


در همين حال، سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان اعلام كرده است كه از روز سه شنبه طرح نظارتى ويژه برخورد با گرانفروشان آغاز شده است.


از زمان روى كار آمدن محمود احمدى نژاد در تيرماه سال ۱۳۸۴ و به رغم وعده او براى افزايش رفاه و آوردن پول نفت بر سر سفره هاى مردم، قيمت ها در ايران به شدت افزايش يافته است.


آخرين گزارش بانك مركزى حاكى است كه نرخ تورم در مناطق شهرى ايران در ۱۲ ماه منتهى به آبان ماه سال جارى به ۲۸.۳ در صد رسيده است.


اين نرخ تورم دو و نيم برابر زمانى است كه آقاى احمدى نژاد به مقام رياست جمهورى انتخاب شد و این در حالی است که به گفته منابع خبرى ايران، ميزان در آمدهاى نفتى ايران در سه سال و نيم گذشته بيش از ۲۰۰ ميليارد دلار بوده است.


XS
SM
MD
LG