لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

پزشکان ۸۰ درصد صورت یک زن را ترمیم کردند


در يک جراحی نادر ۸۰ درصد صورت يک زن با پيوند اعضاء ترميم شد. (عکس از AFP)
در يک جراحی نادر ۸۰ درصد صورت يک زن با پيوند اعضاء ترميم شد. (عکس از AFP)

داستان تخيلی ديگری به واقعيت پيوست و چهره‌ی فردی بر صورت فردی ديگر قرار گرفت. در يک جراحی نادر ۸۰ درصد صورت يک زن با پيوند اعضاء ترميم شد.


دکتر ماريا سيه‌می‌يونف، مدير پژوهش جراحی پلاستيک در کلينيک کليولند در اوهايوی آمریکا، که روز چهارشنبه خبر موفقیت‌آميز بودن جراحی را به اطلاع همگان رساند به خبرنگاران گفت: «از اينکه امروز اين خبر را به شما می‌دهم ، احساس افتخار می‌کنم و بسيار هيجان زده‌ام. کار ما مطابق برنامه خوب پيشرفت و حال بيمار هم خوب است.»


طی این عمل جراحی موفقیت‌آمیز، صورت زنی که ۸۰ درصد آن در حادثه‌ای از بين رفته بود، با عمل پيوند، ترميم شد.


اين زن، يک چشم، بخش زيادی از بينی و فک بالای خود را از دست داده بود و از همين رو ديگر قادر به تنفس نبود.


دکتر فرانسيس پاپِِی، مدير گروه پوست‌پزشکی و زيبايی همين کلينيک، در مورد اين عمل اظهار داشت: «ما پوست صورت، تمام ماهيچه‌های قسمت بالای صورت، بيشتر سينوس‌های دور بينی، فک فوقانی شامل دندان‌ها و رگ‌های عصبی و خونی را با پيوند ترميم کرديم.»


به گفته دکتر ماريا سيه‌می‌يونف، اين عمل ۲۲ ساعت طول کشيد. «بايد بگويم دوران آمادگی برای اين عمل يعنی مطالعه و تحقيق روی پيوند بافت‌های ترکيبی نيز بيش از ۲۰ سال به طول انجاميد.»


ایسابل دینوار، اولین زنی که صورتش با پیوند عضو ترمیم شد.

اين نوع جراحیِ نادرِ صورت پيش از اين، سه بار در جهان انجام شده بود. در سال ۲۰۰۵ میلادی صورت زنی که توسط سگ‌ وی به شدت آسيب ديده بود در فرانسه با عمل پيوند، ترميم شد.


همين جراحی در سال ۲۰۰۶ در چين هم اتفاق افتاد و پزشکان صورت زن ۳۰ ساله‌ای که بر اثر حمله‌ی خرس آسيب جدی ديده بود، با پيوند اعضاء آسيب ديده ترميم کردند.


در سال ۲۰۰۷ و باز هم در فرانسه مرد ۲۹ ساله‌ای که بر اثر بيماری «فون رکلينگ‌هاوزِن» چهره‌اش تغيير شکل يافته بود، با عمل پيوند، صورت جديدی پيدا کرد.

در مورد بيماری که در کلينيک کليولند تحت عمل جراحی قرار گرفت و نيز فرد اهداء کننده اطلاعاتی داده نشده است اما پرشکان اميدوارند بيمار به زودی حس چشايی و بويايی خود را بازيافته و بتواند دوباره لبخند بزند.


XS
SM
MD
LG