لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

«گفت‌وگو با حماس؛ تنها راه تأمین امنیت اسرائیل»


به اعتقاد پروفسور اوی شلیم، اسرائیل برای تأمین امنیت خود یک راه دارد و آن گفتگو با حماس است. (عکس: Epa)
به اعتقاد پروفسور اوی شلیم، اسرائیل برای تأمین امنیت خود یک راه دارد و آن گفتگو با حماس است. (عکس: Epa)

اسرائیل خود را یک جزیره دمکراسی می داند که در دریای خودکامگی و دیکتاتوری خاورمیانه یکّه و تنها است. در حالی که اسرائیل نه تنها قدمی برای اشاعه دمکراسی در کشورهای عرب بر نداشته بلکه همواره از پاگیری آن در این کشورها جلوگیری کرده است. همکاری پشت پرده اسرائیل برای با دولت‌های مرتجع عرب برای سرکوبی ملی‌گرایی فلسطینی‌ها، سابقه طولانی دارد.


این بخشی از یک مقاله پروفسور اَوی شلیم، استاد بریتانیایی-اسرائیلی روابط بین‌الملل دانشگاه اکسفورد بریتانیاست که درباره حماس، اسرائیل و عملیات نظامی این کشور در نوار غزه، در پایگاه اینترنتی «اوپن دمکراسی» (Open Democracy)، انتشار یافته است.


اَوی شلیم می‌نویسد، فلسطینی‌ها برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ در یک انتخابات آزاد برای انتخاب شورای اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین، حماس را به قدرت رساندند.


اسرائیل به بهانه اینکه حماس یک سازمان تروریستی است از شناسایی دولت فلسطین طفره رفت. به موازات این آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا بی‌شرمانه به اسرائیل پیوستند و به دیو گونه‌سازی حماس و انزوای آن پرداختند و در نتیجه کمک‌های بین‌المللی به نوار غزه قطع شد.


اوی شلیم در ادامه می‌نویسد: جنگی را که دو هفته پیش اسرائیل علیه دولت حماس آغاز کرد، در واقع جنگ بین اسرائیل و فلسطینیان است زیرا مردم فلسطین حماس را به قدرت رساندند.


به نوشته این استاد دانشگاه، اهداف عملیات نظامی اسرائیل تضعیف حماس و اعمال فشار به حماس است تا آنکه این گروه آتش بس جدیدی را که باب طبع اسرائیل باشد، بپذیرد. ولی هدف اعلام نشده این عملیات چیز دیگری است و آن اینکه اسرائیل می‌خواهد با به تصویر کشیدن فلسطینی‌های نوار غزه در ذهن مردم جهان به عنوان یک معضل انسانی، از ایجاد یک کشور فلسطینی جلوگیری کند.


اوی شلیم، با تأکید به اینکه انتخاب زمان شروع عملیات اسرائیل با ملاحظات سیاسی انجام گرفته، می‌نویسد: انتخابات پارلمانی اسرائیل قرار است دهم فوریه امسال بر پا گردد و رقبای اصلی برای احراز پست نخست‌وزیری، یعنی اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل و تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه این کشور، در پی آنند که تحت لوای این عملیات، سرسختی و انعطاف‌ناپذیری خود را به رخ رأی‌دهندگان بکشند.


در عین حال فرماندهان نظامی اسرائیل می‌خواهند ضربه سنگینی به حماس وارد کنند تا لکه ناکامی جنگ سی و سه روزه علیه حزب‌الله را از خاطرها بزدایند.


اوی شلیم با تأکید به اینکه قدرت اسرائیل در مقابل حماس به مثابه «فیل و فنجان» است، به مظلوم‌نمایی و رفتار حق به جانب اسرائیل می‌پردازد و می‌گوید: حماس هم در این میانه بی‌گناه نیست. این گروه که نتوانست از پیروزی خود در انتخابات فلسطینیان بهره گیرد و در واقع محروم شد، در مقابله با دشمن بی‌مرام، به سلاح ضعیفان، یعنی عملیات تروریستی پناه برد.


«عملیات نظامی نمی‌تواند اسرائیل را علیه موشک پرانی حماس مصون دارد و حماس به رغم تحمل خسارات انسانی و غیر انسانی، به مقاومت خود و پرتاب راکت ادامه خواهد داد.»


اَوی شلیم، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اکسفورد


در نتیجه تندروهای حماس و جهاد اسلامی به پرتاب راکت‌های «قسام» به شهرها و شهرک‌های جنوب اسرائیل ادامه دادند تا اینکه با میانجیگری مصر یک آتش بس شش ماهه در ژوئن ۲۰۰۸ بر قرار شد.


اوی شلیم با نگرش به عملیات اسرائیل علیه حماس می‌نویسد: بین عمل و حرف اسرائیل فاصله زیادی وجود دارد. اول اسرائیل آتش بس شش ماهه را زیر پا گذاشت نه حماس، زیرا اسرائیل بود که در چهارم نوامبر ۲۰۰۸ به غزه حمله کرد و شش نفر از افراد حماس را کشت.


اوی شلیم در خاتمه می‌گوید: عملیات نظامی نمی‌تواند اسرائیل را علیه موشک پرانی حماس مصون دارد و حماس به رغم تحمل خسارات انسانی و غیر انسانی، به مقاومت خود و پرتاب راکت ادامه خواهد داد . حماس شهادت را توصیه و تبلیغ می‌کند و گزینه نظامی برای حل مسئله بین اسرائیل و حماس راه به جایی نخواهد برد. اسرائیل برای تأمین امنیت خود یک راه دارد و آن گفتگو با حماس است.


XS
SM
MD
LG