لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

تاکید اوباما بر پیگیری تحریم های شدید بین المللی علیه ایران


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز چهارشنبه گفت که یکی از اولویت های اصلی دولت او اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است و تاکید کرد که تحريم های شديد بين المللی عليه ايران را پيگيری می کند.

باراک اوباما درگفت وگو با شبکه «فاکس نيوز» هشدار داد که دستيابی جمهوری اسلامی به سلاح های اتمی زمینه ساز رقابت اتمی در خاورميانه می شود

رييس جمهوری آمريکا همچنين دولت ايران را متهم کرد که بيشتر از حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای، معطوف به سرکوب مردم خود است.

آقای اوباما درباره اهميت برنامه هسته ای ايران در دولت خود گفت:«يکی از الويت های اصلی ما اين است که مطمئن شويم ايران به سلاح اتمی دست پيدا نکند.»

رييس جمهوری آمريکا افزود:«به همين دليل است که من برای بسيج موفقیت آمیز جامعه جهانی در راستای منزوی کردن ايران سخت تلاش کرده ام».

باراک اوباما در ادامه تصريح کرد:«اما همانطور که ديده ايم، حکومت ايران بيشتر نگران جلوگيری از مطالبات دمکراتيک و حقوق بشری مردم خود است تا تلاش ديپلماتيک برای حل اين مشکل(پرونده اتمی)»

باراک اوباما تاکيد کرد: به همین دلیل است که ما به دنبال تحریم های شدید هستیم . ما ( برای حل مناقشه هسته ای ايران) هیچ گزینه ای را روی میز کنار نگذاشته ایم.

وی با اين حال گفته است به تلاش برای حل ديپلماتيک مناقشه هسته ای ايران ادامه می دهد.

آقای اوباما گفته است:«اين مشکل دشوار است که ما می بايست ان را حل کنيم، چرا که دستيابی ايران به سلاح اتمی به طور بالقوه به مسابقه هسته ای در سراسر خاورميانه دامن می زند و این به منافع امنیت ملی ما لطمه بزرگی وارد می کند »

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود برای توليد انرژی در صدد است تا به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح دست يابد. ايران اين اتهام را رد می کند.

کشورهای غربی طی هفته های اخير تلاش های خود را برای تشديد تحريم های ايران افزايش داده اند. در حالی که چين و روسيه ترديدهايی درباره حمايت چهارمين قطعنامه تحريمی ايران مطرح کرده اند، آمريکا، فرانسه و بريتانيا، سه عضو دايم ديگر شورای امنيت سازمان ملل متحد، از دور تازه تحريم جمهوری اسلامی حمايت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تصويب قطعنامه در شورای امنيت سازمان ملل متحد نيازمند رأی مثبت حداقل ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد و همچنين «وتو» نشدن از سوی هيچ يک از پنج عضو دايم اين شورا است.

ايران پيشنهاد هسته ای را بپذيرد

درهمین زمینه، يک ديپلمات بلند پايه چينی از ايران خواسته است تا پيشنهاد هسته ای آژانس بين المللی انرژی اتمی را بپذيرد.

کشورهای غربی طی ماههای اخير از چين خواسته اند تا از مخالفت با تشديد تحريم ها عليه ايران دست بردارد و با ديگر اعضای دايم شورای امنيت همراه شود.

چين تاکنون با اين در خواست ها مخالفت کرده است و وزير امور خارجه اين کشور تصريح کرده است که تحريم «راه حلی اساسی» برای حل مناقشه هسته ای ايران نيست.

در همين زمينه، هی يافی، سفير جديد چين در سازمان ملل در ژنو، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفته است که کشورش از ايران خواسته است پيشنهاد آژانس بپذيرد.

سفير جديد چين در سازمان ملل در ژنو گفته است :«ما به صورت دو جانبه به طور مداوم در حال گفت وگو با ايران هستيم».

وی افزوده است:ما از انها می خواهيم در گام اول با پيشنهاد آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت مورد نياز راکتور اتمی تهران موافقت کنند.»

قدرت های جهانی پیشتر از پيشنهاد آزانس بين المللی انرژی اتمی برای مبادله سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران حمایت کرده بودند. اين در حالی است که به رغم استقبال اوليه جمهوری اسلامی از اين پيشنهاد، ایران در نهايت آن را رد کرد.

طبق اين پيشنهاد قرار بود اورانيوم غنی شده ايران با عيار سه و نيم ايران برای غنی سازی با عيار ۲۰ به روسيه ارسال شده و سپس به فرانسه فرستاده شود، و در نهايت ميله سوختی در اختيار ايران قرار گيرد.

ایران به رغم رد پیشنهاد آژانس می گوید حاضر به مبادله است اما این مبادله می بایست در خاک ایران صورت گیرد.

در همین زمینه، علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران، روز چهارشنبه با تأکيد دوباره بر آمادگی تهران بر تأمين سوخت مورد نياز رآکتور تهران از راه مبادله سوخت گفته است که تهران آماده است تا همه ۱۲۰۰ کيلوگرم اورانيوم غنی‌شده موضوع تبادل سوخت را به طور يکجا، مبادله کند.

آقای صالحی که در عين حال افزوده که شرط تهران برای انجام مبادله آن است که اين تبادل در خاک ايران صورت گيرد.
XS
SM
MD
LG