لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

محسنی اژه‌ای: پنج سال حبس نازنین زاغری قطعی شد


اتهام نازنین زاغری «امنیتی» عنوان شده است.
اتهام نازنین زاغری «امنیتی» عنوان شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ایران از قطعی شدن حکم پنج سال زندان نازنین زاغری، شهروند ایرانی-بریتانیایی خبر داد.

قرار بازگشت مهدی هاشمی به زندان، ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی و بازداشت چهار قاضی به علت تخلف مالی از دیگر مواردی است که سخنگوی قوه قضائیه به آنها اشاره کرد.

به گزارش روز یکشنبه (سوم بهمن) خبرگزاری ایرنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشستی خبری در جمع خبرنگاران این اخبار را اعلام کرده است.

خانم زاغری در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به پنج سال زندان محکوم شده بود.

به‌دنبال اعتراض وی به این این حکم، قرار بود دادگاه تجدیدنظر، پرونده این شهروند دوتابعیتی را مجدد بررسی کند که بر اساس اظهارات اژه‌ای، دادگاه تجدیدنظر نیز رای دادگاه انقلاب را تأیید کرده است.

وی از ۲۳ آبان ماه سال جاری نیز در اعتراض به وضعیت نگهداری‌اش در سلول انفرادی و دریافت حکم پنج سال حبس، اعتصاب غذا کرده بود که پس از شکستن اعتصاب غذا، به سلولی عمومی در زندان اوین منتقل شد.

سخنگوی قوه قضائیه، پیش از این نیز اتهام نازنین زاغری را «امنیتی» عنوان کرده بود.

وی که برای تعطیلات نوروزی به ایران سفر کرده بود، ۱۵ فروردین ماه سال جاری هنگام خروج از ایران از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شد.

با آنکه زاغری پس از بازداشت به زندان کرمان منتقل شده بود، اما به تهران منتقل شد و پرونده وی در این شهر مورد بررسی قرار گرفت.

مهدی هاشمی «قرار بود امروز به زندان برگردد»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا مهدی هاشمی به زندان بازگشته یا خیر و اینکه درخواست اعاده دادرسی وی در دیوان عالی کشور تأیید شده است یا خیر، گفت: «مرخصی مهدی هاشمی تمام شده و قرار بود امروز به زندان برگردد اما اطلاعی ندارم که بازگشته یا خیر. در ارتباط با درخواست اعاده دادرسی نیز تا اواخر هفته گذشته رد یا تأیید نشده بود و بررسی ادامه داشت.»

مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، از ۱۸ مردادماه گذشته در زندان اوین دوره محکومیت ۱۰ ساله خود را می‌گذراند.

ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه ایران هم‌چنین از ابلاغ حکم اعدام بابک زنجانی به او خبر داد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز یکشنبه گفت که در پرونده آقای زنجانی حکم اعدام او ابلاغ شده و حکم اعدام دو متهم دیگر نقض شده است.

بابک زنجانی، سرمایه دار و بازرگان ایرانی از دی ماه سال ۱۳۹۲ در بازداشت به سر می‌برد. او به اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور از سوی دادگاه «مفسد فی الارض» شناخته و به اعدام محکوم شده است.

بازداشت چهار قاضی، چند کارمند متخلف و سه وکیل

سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری از اظهاراتش از تحت تعقیب قرار گرفتن پنج قاضی طی هفته گذشته و بازداشت چهار تن از آنها خبر داد.

آن‌طور که محسنی اژه‌ای اعلام کرده، به همراه این چهار قاضی، «چند کارمند متخلف» هم بازداشت شده‌اند.

وی اضافه کرده که «سه وکیل متهم که با دادیارها همدستی می‌کردند نیز بازداشت هستند و پرونده این افراد در حال رسیدگی است.»

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی دربارهٔ دلیل بازداشت این قضات نیز گفته که «اجمالاً موضوع مسائل مالی است و پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی در تهران قرار دارد و بعد از صدور حکم موارد را اعلام خواهم کرد.»

وی توضیح بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

با این حال اژه‌ای از قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده‌ها نیز خواسته «در مورد این افراد هیچگونه تخفیف و اغماضی قائل نشوند چون فرق نمی‌کند طرف پرونده قاضی باشد یا وکیل.»

موضوع برخورد با فساد مالی و پرونده‌های کلان اختلاس در دستگاه‌های مختلف از چالش‌های قوه قضائیه است و بسیاری از چهره‌های سیاسی و مذهبی خواستار برخورد جدی‌تر این نهاد با این پدیده هستند.

XS
SM
MD
LG