لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

علوی: هشت غیرایرانی که قصد عملیات تروریستی داشتند بازداشت شده‌اند


وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد که نیروهای این وزارتخانه هشت فرد غیرایرانی را که به گفته او از اعضای «جریان‌های تکفیری تروریستی» هستند، دستگیر کرده‌اند که قصد «بر هم زدن» مراسم ۲۲ بهمن و انجام «عملیات تروریستی» در تهران و چند شهر دیگر ایران داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمود علوی روز شنبه ۲۳ بهمن، خبر داد که نیروهای وزارت اطلاعات «یکی از توطئه‌های سازماندهی شده جریان‌های تکفیری تروریستی» که با هدف «بر هم زدن» مراسم ۲۲ بهمن «در حال تدارک بود» را« شناسایی و از اجرای آن جلوگیری» کردند.

به گفته آقای علوی، عملیات وزارت اطلاعات از ۱۵ تا ۲۱ بهمن انجام شده و در آن «شبکه مخفی عناصر تروریستی» در اطراف تهران و برخی از استان‌های غربی و شرقی کشور شناسایی و هشت نفر از «عناصر اصلی» آن دستگیر شده‌اند.

او اعلام کرد همه افراد دستگیرشده غیرایرانی و «برخی از آنان جزو مرتبطین یکی از سرکردگان شاخص گروهک تکفیری» هستند، که اخیراً کشته شده است.

با این حال در این سخنان جزئیات بیشتری درباره هویت افراد دستگیر شده و نام فردی که به گفته او «یکی از سرکردگان شاخص گروهک تکفیری» بوده و «اخیراً کشته شده»، بیان نشده است.

آقای علوی پیشتر در آذرماه گفته بود که نیروهای امنیتی «یکی از سرکردگان گروه داعش» را در «نواحی مرزی» ایران شناسایی کرده و او را کشته‌اند.

او از این «عضو ارشد گروه داعش» با نام «ابوعایشه کردی» یاد کرده و گفته بود که «به همراه تعدادی دیگر از عوامل انتحاری در مرز کشور» شناسایی و کشته شده است.

در این زمینه مقام‌های امنیتی ایران روز اواخر مرداد، با تأیید وقوع دو درگیری بین نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان کرمانشاه با تیم‌های «وابسته به داعش» در این استان، اعلام کرده بودند که در این درگیری‌ها چهار نفر از «افراد وابسته داعش» کشته شده و شش نفر دیگر دستگیر شدند.

همزمان گفته شد که یکی از کشته‌شدگان این درگیری‌ها را فردی «رده بالا» و «یکی از عناصر مؤثر» گروه حکومت اسلامی در عراق توصیف کرده بودند.

پس از آن برخی از رسانه‌های ایران از جمله خبرگزاری تسنیم اعلام کردند که این فرد «ابوعایشه» نام داشته و بنا بر برخی اطلاعات «معاون عملیات» گروه حکومت اسلامی، داعش، بوده است.

«تحت هدایت افرادی در کشورهای همسایه»

آقای علوی در سخنان روز شنبه خود همچنین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که افراد دستگیرشده «تحت هدایت مستقیم افرادی مستقر در برخی کشورهای همسایه» بوده‌اند که «اقدام قانونی برای پیگیری آن در دستور کار قرار دارد».

او گفت که این افراد همچنین برای «اجرای چند عملیات تروریستی» در تهران و بعضی از شهرهای کشور، «سلاح کلاشنیکف و سایر تجهیزات تروریستی» را تدارک دیده بودند.

وزیر اطلاعات جزئیات بیشتری درباره دستگیری این افراد بیان نکرده است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، نیز روز جمعه از دستگیری «گروهی از اعضای داعش در اطراف تهران» خبر داده و گفته بود که «داعش برای راهپیمایی ۲۲ بهمن به دنبال نشان دادن شرارت‌های خود بود».

او بدون ارائه جزئیات بیشتر وعده داده بود که اخبار این دستگیری‌ها «در روزهای آینده» منتشر می‌شود.

مسئولان جمهوری اسلامی مدت‌هاست که از برخورد با اعضای «گروه‌های تکفیری» در مناطقی از ایران خبر می‌دهند اما جزئیات دقیقی از عملیات انجام شده و افراد دستگیر یا کشته شده ارائه نمی‌دهند.

وزیر اطلاعات ایران تاکنون چندین بار از دستگیری گروه‌های «تروریستی» وابسته به گروه حکومت اسلامی در ایران خبر داده است.

او اوائل اردیبهشت امسال در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «المیادین» گفته بود که گروه داعش «چندین بار» تلاش کرده تا «گروه‌های تروریستی را به ایران بفرستد»، و برخی از این گروه‌ها در انتخابات مجلس دهم مورد «هدف قرار گرفتند».

وزارت اطلاعات ایران روز ۳۱ خرداد نیز در اطلاعیه‌ای از «خنثی» شدن «چند بمب‌گذاری» طراحی شده از سوی «گروه‌های تکفیری وهابی» در تهران و «چند استان» دیگر و دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه خبر داده بود.

پس از آن تلویزیون ایران فیلمی را در این زمینه پخش کرد که در آن گفته شد این افراد از سوی گروه حکومت اسلامی، داعش، «دستور» داشتند در «۵۰ نقطه تهران» حملاتی را ترتیب دهند.

به جز استان‌های مرزی ایران که هر از چندی گزارش‌هایی در مورد «برخورد با عوامل مرتبط با داعش» در آنها منتشر می‌شود، محمدرضا خباز استاندار سمنان، در مهر ماه گفته بود که چند عضو گروه حکومت اسلامی، داعش، در این استان دستگیر شده‌اند و مقداری «مواد منفجره» از آنها کشف شده‌است.

در هیچیک از این موارد گزارش‌هایی تکمیلی در مورد پرونده افراد دستگیرشده و روند برخورد قضایی با آنها منتشر نشده است.

XS
SM
MD
LG