لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

برنامه جهانی غذا: نیمی از جمعیت یمن در آستانه قحطی است


گزارشی که با حمایت سازمان ملل متحد تهیه شده است نشان می‌دهد یمن دچار قحطی کامل نیست ولی ۶۰ درصد یمنی‌ها یعنی حدود ۱۶ میلیون نفر به دلیل نیاز به مواد غذایی در وضعیت «بحرانی و اضطراری» هستند و شمار این جمعیت به نسبت ماه ژوئن ۲۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه ۲۵ اسفند در بیانیه‌ای گفت استان‌های تعز و حدیده (الحدیده) در حاشیه دریای سرخ در صورت عدم دریافت کمک‌های بیشتر با خطر قحطی روبرو هستند. هر دو استان در گذشته هميشه از مناطق اصلی تولید مواد غذایی یمن بوده‌اند.

این بحران محصول حدود دو سال جنگ داخلی بین شیعیان حوثی مورد حمایت ایران و نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی است که از رییس‌جمهوری یمن حمایت می‌کنند. در نتیجه این جنگ اقتصاد فقیرترین کشور عربی خاورمیانه سقوط کرده و واردات مواد غذایی و سوخت که یمن به شدت به آن وابسته است کاملا مختل و یا محدود شده است.

در بخشی از این گزارش گفته می‌شود: «اگر گروه‌های امداد و بشردوست طی ماه‌های آینده به تمام مردم محتاج دسترسی پیدا نکنند وضعیت ممکن است به شدت وخیم شود».

برنامه جهانی غذا در بخش دیگری از این گزارش می‌افزاید: «استان‌های تعز و حدیده که بنادر مهم یمن در آنجا واقع شده بالاترین میزان سوء تغذیه را دارند. در شهر تعز حدود ۱۷ درصد و در حدیده حدود ۲۵ درصد است. این در حالی است که مرز تعیین شده از سوی سازمان بهداشت جهانی ۱۵ درصد است».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید این گزارش توسط گروهی از کارشناسان و با استفاده از روش بین‌المللی و به رسمیت شناخته شده «مقیاس آی پی سی» (طبقه بندی همه جانبه امنیت دسترسی به مواد غذایی) تهیه شده است. در این روش میزان دسترسی مردم و جوامع به مواد غذایی و امنیت تغذیه عموم به پنج دسته یا رتبه طبقه بندی می‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که حدود ۱۰ میلیون نفر در مرحله سوم این طبقه‌بندی یعنی وضعیت «بحران» و حدود ۶.۸ میلیون نفر در مرحله چهارم این طبقه‌بندی یعنی وضعیت «اضطراری» هستند.

در تهیه این گزارش از ۶۹ مورد بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان دولت یمن و سایر کشورهای منطقه، کارشناسان و نهادهای سازمان ملل متحد و نهادهای امداد و بشردوست استفاده شده است.

لحج، تعز، ابین، صعده، حجه، حدیده و شبوه استان‌هایی هستند که بیش از همه در معرض خطر قحطی قرار گرفته و در وضعیت «اضطراری» هستند.

در استان تعز که به نظر می‌رسد نبردهای سنگین در آن ادامه خواهد یافت، از سال ۲۰۱۵ تاکنون قیمت دام و سایر کالاهای اساسی به شدت افزایش یافته است.

یمن در کنار سومالی، سودان جنوبی و شمال شرقی نیجریه یکی از چهار منطقه‌ای است که در حال حاضر دچار قحطی و یا در شش ماه آینده با خطر قحطی روبرو است.

سازمان ملل متحد ماه گذشته گفت برای نجات مردم از خطر قحطی و گرسنگی در این چهار کشور تا پایان ماه مارس حداقل به چهار میلیارد دلار کمک مالی نیاز است.

مقامات سازمان ملل متحد می‌گویند وقتی وقوع یک قحطی به طور رسمی اعلام می‌شود معمولا از زمان وقوع آن مدت زیادی گذشته و تعداد زیادی از مردم قبل از آن جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG