لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

«دعوت از زنان» برای ثبت نام در انتخابات شوراها


 حضور زنان در پای صندوق رای (عکس از آرشیو)
حضور زنان در پای صندوق رای (عکس از آرشیو)

همزمان با دعوت مجمع زنان اصلاح‌طلب از«زنان شایسته» برای ثبت نام در انتخابات شوراها،رئیس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان اعلام کرد که«حضور پررنگ» زنان در این نهاد به کارآمدتر شدن آن منجر می شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدرضا عارف،رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان، روز یک شنبه،۲۹ اسفند،در پیامی به مناسب روز زن درایران اعلام کرد که شوراها «یکی از جلوه‌های مشارکت زنان در اداره امور جامعه بی‌شک» است.

وی اضافه کرد:«مطمئنم در شوراهای شهر و روستای دور پنجم شاهد حضور پررنگ بانوان فرهیخته خواهیم بود که به کارآمدتر شدن این نهاد مدنی که ثمره دولت اصلاحات است، می‌انجامد».

درهمین حال گروه مجمع زنان اصلاح طلب نیز دربیانیه‌ای از «زنان شایسته و متعهد» دعوت کرد که در انتخابات شوراها نامزد شوند و« این فرصت فراهم آمده را برای بروز شایستگی‌های خود در مسئولیت پذیری مدیریت امور شهری ارج نهند».

این گروه تاکید کرد که «با تکیه بر روش‌های اصلاحی و در پرتو قانون و اراده جمعی می‌توان تبعیض‌ها، فسادها، محرومیت‌های اقتصادی و اجتماعی و رفاهی را کاهش داد مشروط بر اینکه زمینه برای مشارکت موثر و فراگیر زنان درمدیریت شوراهای شهر و روستا فراهم گردد».

آذر منصوری قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش، نیز روز ۲۰ اسفند گفته بود که اصلاح طلبان در انتخابات شوراها، در تمام کشور ۳۰ درصد از لیست‌های انتخاباتی خود را به زنان اختصاص می دهند.

وی تاکید کرده بود که لیستهایی که این «ظرفیت» را به زنان اختصاص ندهند، «فاقد برند اصلاح طلبی هستند».

در انتخابات شوراهای شهر گذشته ۱۲ هزار زن نامزد شدند که نسبت به دوره قبل یک و هفت دهم برابر افزایش یافته بود.با این حال تعداد نامزدهای زن تنها چهار درصد نامزدها را تشکیل می داد.

دراین انتخابات۱۷۹ هزارو ۲۹۲ نفر برگزیده شدند که ۱۷۳هزار و ۲۰۰ نفر مرد و ۶هزار و ۹۶ تن زن بودند.

درهمین حال برخی وب سایتها اعلام کرده بودند که تعداد منتخبان زن شوراها دراین دوره چهار برابر شده است.هر چند که زنان تنها سه درصد از کرسیهای شوراهای شهرو روستا را در اختیار دارند.

درانتخابات مجلس دهم نیز کمپینی با عنوان«تغییر چهره مردانه مجلس» با هدف افزایش تعداد نمایندگان زن تشکیل شده بود.دراین انتخابات ۱۸ زن به مجلس راه یافتند اما شورای نگهبان آرای مینو خالقی،منتخب سوم حوزه انتخابیه اصفهان،را باطل اعلام کرد.

ثبت‌نام از داوطلبان عضویت در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، روز دوشنبه، ۳۰ اسفند، آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG