لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

جنتی خواستار ردصلاحیت نامزدهای اقلیت‌ها برای شوراها در مناطق دارای اکثریت مسلمان شد


احمد جنتی گفته است که روی کار آمدن افراد غیرمسلمان در مناطق مسلمان‌نشین «خلاف موازین شرع» است.
احمد جنتی گفته است که روی کار آمدن افراد غیرمسلمان در مناطق مسلمان‌نشین «خلاف موازین شرع» است.

آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای خواستار رد صلاحیت‌ نامزدهای غیرمسلمان شوراهای شهر و و روستا در مناطق دارای اکثریت مسلمان شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این نامه که تاریخ ۲۶ فروردین را بر سربرگ «دبیر شواری نگهبان» دارد احمد جنتی با استناد به اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و طبق مواد ۱۹ و ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان خواستار رد صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های غیرمسلمان در مناطقی شده است که اکثر جمعیت آنها مسلمان هستند.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این نامه را تایید کرده است.

صدور ابلاغیه احمد جنتی در حالی است که مطابق تبصره ماده ۲۶ قانون انتخابات شورا‌های اسلامی «اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند».

مطابق اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

گرچه در ابلاغیه وی به این اصل قانون اساسی استناد شده، اما در دوره‌های گذشته انتخابات شوراها ابلاغیه‌هایی از این دست برای حذف اقلیت‌های غیرمسلمان سابقه نداشته یا دستکم خبری نشده است.

مطابق ماده ۱۹ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، «اعلام‌ مغایرت‌ قوانین‌ و مقررات‌ یا موادی‌ از آنها با شرع‌ با توجه‌ به‌ اصل‌ چهارم‌ قانون‌ اساسی‌، در هر زمان‌ که‌ مقتضی‌ باشد توسط‌ اکثریت‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ انجام‌ می‌یابد...»

مطابق ماده‌ ۲۱ آیین‌نامه داخلی شورای نگهبان، «در موارد مغایرت‌ قوانین‌ با شرع‌ موضوع‌ ماده‌ ۱۹ نظر اکثریت‌ فقهای‌ شورای‌ نگهبان‌ به‌ رییس‌‌جمهوری‌ اعلام‌ می‌شود تا از طرف‌ وی‌ اقدام‌ لازم‌ به‌ عمل‌ آید».

بدین‌ترتیب گرچه شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای شورای‌های شهر و روستا دخالت مستقیم ندارد، اما با این ابلاغیه اختیارات عملا وزارت کشور را برای بررسی صلاحیت‌ها محدودتر کرده است.

احمد جنتی در این ابلاغیه نوشته است: در مناطقی از کشور «که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند» افراد «غیرمسلمان در این مناطق خود را داوطلب عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا نموده‌اند».

دبیر شورای نگهبان در توجیه قانونی این دستور گفته که «چون غیرمسلمان نمی‌تواند بر مسلمان حاکم شود»، طبق نظر آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، روی کار آمدن افراد غیرمسلمان در مناطق مسلمان‌نشین «خلاف موازین شرع» است.

هنوز هیچ یک از مقام‌های دولتی نسبت به این ابلاغیه واکنش نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG