لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

بلینکن در دیدار با محمود عباس: از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کنیم


محمود عباس (راست) در دیدار با آنتونی بلینکن
محمود عباس (راست) در دیدار با آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با مقام‌های اسرائیل و تأکید بر ضرورت «انتخاب‌های سخت» در راستای راه حل دو کشور، در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان دیدار کرد.

این دیدار در شرایطی انجام شد که ایالات متحده امیدوار است پس از پایان جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس که در آمریکا و اروپا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، تشکیلات خودگردان بتواند اداره غزه را بر عهده بگیرد.

با این حال همزمان با این دیدار، اسرائیل باز هم به بمباران باریکه غزه ادامه داد.

آنتونی بلینکن در دیدار با محمود عباس در رام‌الله به او گفت واشینگتن از «گام‌های ملموس» برای ایجاد کشور فلسطین حمایت می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای در این باره گفت وزیر خارجه بلینکن موضع دیرینه واشینگتن مبنی بر وجود کشور فلسطین در جوار اسرائیل را که با هم در صلح و امنیت زندگی کنند، تکرار کرده است.

آقای بلینکن همچنین به «افزایش بی‌ثباتی» در کرانه باختری اشاره کرد. اظهارات تلویحی او در خصوص کشته شدن صدها فلسطینی در عملیات ارتش اسرائیل و چند درگیری با ساکنین شهرک‌های اسرائیلی‌نشین کرانه باختری در دوره اخیر بود.

اسرائیل تآکید دارد که برای جلوگیری از تکرار حملاتی مانند یورش گروه افراطی حماس به مردم اسرائیل، فلسطینیان مظنون به مشارکت در باندهای مسلح فلسطینی در کرانه باختری را هدف قرار می‌دهد.

گروه افراطی حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد.

محمود عباس در خصوص آینده غزه پس از جنگ کنونی به آنتونی بلینکن گفت «غزه بخش جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و هر کوششی برای کوچاندن ملت خود از کرانه غربی، بیت‌المقدس و باریکه غزه را رد می‌کنیم».

شماری از فلسطینیان با ابراز حمایت از غزه، با تجمع در برابر مقر رهبری تشکیلات خودگردان، از سفر آقای بلینکن به کرانه باختری ابراز ناخشنودی کردند.

رسانه‌های منطقه گزارش دادند که ملاقات محمود عباس و آنتونی بلینکن در فضای «متشنج» برگزار شد.

شبکه اسکای‌نیوز عربی مدعی است این دیدار با نزاع و مشاجره همراه بود.

براساس این گزارش، طرف فلسطینی به آقای بلینکن گفت «اگر شما توان آن را ندارید که (اسرائیل را وادار کنید) پول مالیات توقیف شده فلسطینیان را آزاد کند، چگونه می‌توانید اسرائیل را زیر فشار بگذارید و به (مرحله) صلح و تشکیل کشور فلسطینی برسید.

رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابع فلسطینی مدعی شدند که ملاقات رام‌الله به ناسزاگفتن طرف فلسطینی به زبان عربی کشیده شد.

منابع فلسطینی از «دیداری که خوب نبود» سخن گفتند.

آقای بلینکن از کرانه غربی راهی مصر خواهد شد. دولت قاهره در کنار واشینگتن و دوحه سهیم کوشش‌های میانجی‌گری با هدف کاهش بحران در منطقه است.

این چهارمین سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه حماس که از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود به شمار می‌رود.

آقای بلینکن که در روزهای گذشته با رهبران چهار کشور عربی اردن، قطر، امارات و عربستان دیدار کرده بود، روز سه‌شنبه در تل‌آویو به گفت‌وگو با مقام‌های اسرائیل پرداخت.

رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیر دفاع و کابینه جنگ اسرائیل از جمله مقام‌های این کشور بودند که آقای بلینکن با آنها گفت‌وگو کرد.

به گفته متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بار دیگر بر «ضرورت تضمین صلح طولانی و پایدار برای اسرائیل و منطقه، از جمله از طریق ایجاد کشور فلسطین» تأکید کرد.

به نوشته رویترز، آقای بلینکن در نشست خبری خود که پس از این دیدارها برگزار شد، حاضر نشد درباره واکنش بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه او به این درخواست سخنی بگوید.

او در این نشست خبری گفت که اسرائیل برای استفاده از فرصتی که مجموعه منطقه‌ای ارائه کرده، باید «تصمیمات سخت، انتخاب‌های سخت» اتخاذ کند.

طرح موسوم به راه حل دو کشوری مورد تأیید سازمان ملل متحد است اما تاکنون تلاش‌های دیپلماتیک ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر برای تحقق این طرح ناکام مانده است.

به نوشته رویترز، آخرین تلاش در این زمینه حدود یک دهه پیش و با میانجیگری جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، صورت گرفت اما مذاکرات صلح بین طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ برقرار بود به شکست انجامید.

رهبران جناح راست ائتلاف حاکم کنونی در اسرائیل مخالف تشکیل دولت فلسطین هستند.

مناقشه برسر «خروج داوطلبانه» فلسطینیان از غزه

در این میان، لی‌اور حیاط، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، سه‌شنبه در شبکه ایکس نوشت کشورش مشغول برنامه‌ریزی برای انتقال فلسطینیان از غزه به کشورهای آفریقایی نیست.

اما بتسال‌ال اسموت‌ریچ، وزیر دارایی و رهبر یک حزب راستگرای متحد دولت بنیامین نتانیاهو از کوشش برای «باز کردن دروازه‌های غزه» جهت «مهاجرت داوطلبانه» فلسطینیان از این باریکه خبر داد.

او گفت همان‌گونه که جامعه جهانی در قبال آوارگان سوریه و اوکراین اقدام کرد، ساکنین غزه نیز باید از امکان خروج داوطلبانه برخوردار باشند.

آنتونی بلینکن در نشست خبری سه‌شنبه شب در تل‌آویو گفت بنیامین نتانیاهو متعهد شده که ساکنین غزه را به خروج از این باریکه وادار نکند.

وزیر خارجه آمریکا خواهان بازگشت ساکنین بخش شمالی نوار غزه به محل زندگی خود شد اما افزود این اتفاق یک‌شبه رخ نخواهد داد، باید زیربناها آماده شود و چالش‌های انسانی باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

آقای بلینکن این را نیز گفت که شمار تلفات در غزه، به‌ویژه کودکان، بسیار زیاد است.

به گزارش هاآرتص، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با آنتونی بلینکن به او گفت که عملیات نظامی ارتش در باریکه غزه به‌زودی پایان نخواهد گرفت.

آنتونی بلینکن بر لزوم افزایش کمک‌رسانی به ساکنین نوار غزه تأکید کرد. او همچنین از اسرائیل خواست پول بلوکه شده مالیات فلسطینیان را که برای اداره امور مالی تشکیلات خودگردانی اهمیت دارد، در اختیار حکومت محمود عباس در کرانه باختری بگذارد.

وزیر دارایی اسرائیل تأکید کرده تا زمانی که او در این مقام است، با انتقال این پول به تشکیلات خودگردانی موافقت نخواهد کرد، زیرا به گفته او، آن حکومت از این پول برای «تشویق ترور» استفاده می‌کند.

عادی‌سازی رابطه اسرائیل و عربستان هنوز مطرح است

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آنتونی بلینکن در دیدارهایش با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر دفاع و وزیران کابینه جنگ احتمال پیشبرد توافق عادی‌سازی رابطه میان اسرائیل با عربستان سعودی را پس از جنگ جاری مطرح کرده است.

به نوشته هاآرتص، آقای بلینکن گفت طرح عادی‌سازی رابطه اسرائیل با عربستان منوط به آمادگی اسرائیل به تشکیل کشور فلسطین است.

خالد بن‌بندر، سفیر عربستان در بریتانیا، نیز این هفته در لندن گفت کشورش هنوز علاقمند به عادی‌سازی رابطه با اسرائیل است اما هر توافقی باید به تشکیل کشور فلسطین منجر شود.

دولت اسرائیل تا زمان کوتاهی پیش از حمله گروه افراطی حماس به این کشور که به اعلان جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه منجر شد، پیشبرد عادی‌سازی با عربستان را اولویت برنامه‌های خود قرار داده و احتمال داده بود این اتفاق تا چند ماه بعد عملی شود.

شرکت اسرائیل در دیوان بین‌المللی لاهه

عملیات جنگی ارتش اسرائیل در غزه و بحران در مرزهای اسرائیل با جنوب لبنان در شرایطی ادامه دارد که دولت اسرائیل خود را برای حضور در نشست دیوان بین‌المللی دادگستری آماده کرده است.

دولت اسرائیل هفته گذشته در رویکردی غیرعادی تصمیم گرفت در پرونده‌ای که از سوی دولت آفریقای جنوبی به اتهام «نسل‌کشی» در عملیات غزه به دادگاه یادشده در لاهه هلند ارائه شده، شرکت کند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا، همراه با هیئت نمایندگی آفریقای جنوبی در نشست‌های دادگاه لاهه که از روز پنجشنبه این هفته به جریان خواهد افتاد، شرکت می‌کند.

اقای کوربین در جلسه روز سه‌شنبه در مجلس عوام در لندن خواهان حمایت دولت بریتانیا از این پرونده در دادگاه بین‌المللی دادگستری شد.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، در نشست کمیسیون خارجی پارلمان کشورش در روز سه‌شنبه گفت نگران است که اسرائیل مرتکب نقض قوانین بین‌المللی در عملیات خود درغزه شده باشد.

ادامه عملیات ارتش اسرائیل علیه شبه‌نظامیان حزب‌الله

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که ارتش این کشور پس از پذیرش مسئولیت کشتن یکی از فرماندهان یگان هوایی حزب‌الله، حمله به آن گروه در لبنان را ادامه داده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت، حملات هوایی ارتش به مقرهای فرماندهی نیروهای نخبه یگان «رضوان» وابسته به حزب‌الله در طول نیمه‌شب سه‌شنبه تا بامداد چهارشنبه ۲۰ دی در لبنان ادامه یافت و دست‎‌کم یکی دیگر از فعالان بازوی هوایی حزب‌الله کشته شد.

سخنگوی ارتش اسرائیل سه‌شنبه شب مسئولیت کشتن علی حسین برجی، «فرمانده یگان هوایی حزب‌الله در بخش جنوب لبنان» را پذیرفت.

دانیل هگاری گفت علی حسین برجی «ده‌ها حمله» پهپادهای انفجاری و عملیات شناسایی پهپادی علیه اسرائیل را هدایت کرده و از جمله در حمله روز سه‌شنبه به مقر شاخه شمالی ارتش اسرائیل دخیل بود.

حزب‌الله که کشته شدن وسام طویل، یکی از فرماندهان نیروی «رضوان» را در حمله هوایی اسرائیل در روز دوشنبه تأیید کرده بود، اعلام کرده که «هیچ فرمانده دیگری» کشته نشده است.

شبکه المنار وابسته به حزب‌الله به حملات پهپادی و آتش توپخانه اسرائیل در بامداد چهارشنبه به بخش‎‌هایی از جنوب لبنان اشاره کرده است.

اسرائیل وسام طویل را عامل حمله وسیع پهپادی و راکتی در بامداد روز یکشنبه به مرکز کنترل هوایی «میرون» در شمال اسرائیل معرفی کرد و از وارد شدن آسیب به این مقر خبر داد اما گفت عملیات مرکز کنترل ادامه یافته است.

به گزارش هاآرتص، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در دیدار با آنتونی بلینکن به او گفت که کشورش از راهکار سیاسی برای مقابله با تهدیدات ناشی از حزب‌الله برای مرز شمالی اسرائیل حمایت می‌کند.

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، بازگشت ساکنین شمال اسرائیل به خانه‌ در شهرهایی که از ساکنین تخلیه شده‌اند، «اصلی‌ترین هدف» اسرائیل در حال حاضر است.

وزارت بهداشت اسرائیل روز چهارشنبه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در بخش شمالی این کشور توصیه کرده که برای احتمال تشدید بحران در مرز شمالی آماده‎‌‎ باشند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رسانه‌های اسرائیل؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG