لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

پرتاب «نارنجک دستی» به کتیبه گنج‌نامه همدان باعث نگرانی شد


سنگ‌نوشته گنج‌نامه پس از برخورد نارنجک‌دستی به آن
سنگ‌نوشته گنج‌نامه پس از برخورد نارنجک‌دستی به آن

در پی انتشار تصاویری از برخورد یک «نارنجک دستی» به سنگ‌نوشته باستانی گنج‌نامه در همدان و نگرانی از تخریب این اثر باستانی دوران هخامنشی، میراث فرهنگی اعلام کرد که صدمه‌ای به این اثر وارد نشده است.

پیشتر صفحه «فلات ایران» با انتشار تصویری در شبکه ایکس، توئیتر سابق، گزارش داده بود که فردی ناشناس با نارنجک‌دستی به کتیبهٔ خشایارشاه هخامنشی در گنج‌نامهٔ همدان «صدمه» وارد کرده است.

محسن معصوم علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان روز پنج‌شنبه اعلام کرد این حادثه ۲۳ اسفند (چهارشنبه آخر سال) اتفاق افتاده و «بعد از کارشناسی، مشخص شد آسیبی به کتیبه وارد نشده و دود ناشی از ترقه نیز پاک شده است.»

او گفت بعد از پاکسازی، کتیبه یادشده «به وضعیت قبلی بازگشته است.»

آقای علیزاده در توضیح اینکه چرا در محافظت از محوطه گنج‌نامه همدان اقدامات پیش‌گیرانه انجام نشده بود، گفته است «محوطه گنجنامه و زمین آن در اختیار شهرداری است و لازم است برخی تشریفات اداری طی شود».

مهرماه امسال نیز انتشار فیلمی از صعود یک مرد از کتیبه‌های تاریخی گنج‌نامه همدان در فضای مجازی انتقادهای گسترده‌ای در پی داشت.

کتیبه‌های گنج‌نامه مربوط به دوران داریوش و خشایارشا هخامنشی است که بر دل کوه الوند در نزدیکی شهر همدان کنونی حک شده است.

این سنگ‌نوشته‌ها حدود ۲۵۰۰ سال پیش، به سه زبان پارسی باستان، ایلامی و بابلی نوشته شده است.

طی سال‌های گذشته گزارش‌های زیادی از تخریب آثار باستانی در کشور و بی‌توجهی مسئولان منتشر شده است.

در میانه بحرانی شدن وضعیت فرونشست در دشت‌های استان فارس به خاطر استفاده غیراصولی از آب‌های زیرزمینی، یک عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز اخیراً اعلام کرد که این پدیده به ۳۰۰ متری تخت جمشید رسیده و شکاف‌هایی ۷۰ سانتی‌متری هم در نقش رستم ایجاد شده‌است.

مریم دهقانی، عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه و ساختمان و محیط زیست مهندسی دانشگاه شیراز دوم مهر در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که یک لبه فرونشست به فاصله ۱۰ تا ۱۵ متری از منطقه باستانی «نقش رستم» رسیده که پهنای این شکاف‌ها به حدود نیم متر تا ۷۰ سانتی‌متر می‌رسند و هر سال با شن و ماسه پر می‌شوند اما دوباره سر باز می‌کنند.

XS
SM
MD
LG