لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به سواحل غزه رسید


اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه برای فلسطینیان بعد از ظهر جمعه ۲۵ اسفند به نزدیکی سواحل نوار غزه رسید.

همزمان به‌رغم هشدارهای مکرر سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان در مورد خطر قحطی و گرسنگی در نوار غزه، دولت اسرائیل به جلوگیری از انتقال کمک از طریق مسیرهای زمینی و حمله به کارکنان و انبارهای متعلق به نهادهای توزیع کمک در شهر رفح متهم شده است.

کشتی حامل کمک‌ها که «اوپن آرمز» (آغوش باز) نام دارد، متعلق به یک خیریه اسپانیایی به همین نام است که در زمینه نجات پناهجویان در دریای مدیترانه فعالیت می‌کند. «اوپن آرمز» با محموله‌ای حدود ۲۰۰ تن مواد غذایی، از جمله آرد و برنج و آب آشامیدنی روز سه‌شنبه از بندر لارناکا در قبرس حرکت کرد و ویدئویی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرد نشان می‌دهد که بعد از ظهر جمعه از سواحل نوار غزه قابل رویت بود.

انتقال کمک از طریق دریا در شرایطی انجام می‌شود که تعداد زيادی از کامیون‌های حامل کمک بشردوستانه در گذرگاه کرم شالوم، در مرز اسرائیل با نوار غزه و گذرگاه رفح در مرز نوار غزه با مصر منتظر دریافت اجازه عبور از سوی اسرائیل هستند.

مذاکرات بین اسرائیل و قبرس برای گشودن یک مسیر دریایی بين اين کشور و نوار غزه از چند ماه پیش آغاز شد. هفته گذشته وزیر خارجه اسرائیل ضمن استقبال از توافق نهایی در این زمینه گفت: «از این طريق حجم انتقال کمک به غزه پس از انجام کنترل امنیتی ضروری توسط اسرائیل افزایش خواهد یافت.»

تصویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از محموله کمک‌های منتقل شده به سواحل غزه
تصویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از محموله کمک‌های منتقل شده به سواحل غزه

در همین حال سخنگوی آژانس امدادرسانی سازمان ملل به فلسطینیان (اونروا) بار دیگر هشدار داد که به دلیل عدم انتقال کمک‌های بشردوستانه وضعیت ساکنان بخش شمالی نوار غزه بسیار وخیم است.

او در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» افزود: «در این مناطق گرسنگی مردم اثبات شده است. اگر اجازه داده می شد که کمک‌های بشردوستانه و به خصوص غذا به طور مرتب به شمال غزه برسد می شد از وقوع این وضعیت جلوگیری کرد.»

وزارت بهداشت نوار غزه که در کنترل گروه افراطی حماس است اعلام کرده که تا روز ۲۲ اسفند دست‌کم ۲۷ نفر از جمله ۲۲ کودک به دلیل عدم دسترسی به آب آشامیدنی، و گرسنگی، در بیمارستان‌های شمال نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.

حمله نیمه مهرماه حماس که در آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شود، عملیات زمینی اسرائیل در غزه را به دنبال داشت، و از آن زمان شرایط ساکنان غزه رو به وخامت گذاشته است.

به گفته سخنگوی هلال احمر فلسطین در ماه فوریه تعداد کامیون‌های حامل کمک بشردوستانه در مقایسه با ماه‌های قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است. او به شبکه خبری «سی ان بی سی» گفت: «دولت اسرائیل از ورود آب جلوگیری می‌کند و بدون آنکه به ما اطلاع دهد تانکرهای آب را از مرز برمی‌گرداند.»

به گفته او مأموران اسرائیلی تمامی کامیون‌ها را در گذرگاه رفح بازرسی می‌کنند که این روند خیلی طول می‌کشد و به همین دلیل هزاران کامیون در آن سوی مرز منتظر دریافت اجازه ورود هستند.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل به شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «ارتش اسرائیل برای فراهم کردن شرایط مناسب برای انتقال کمک‌های بشردوستانه بیشتر تلاش فراوانی انجام می‌دهد تا کمک‌ها به شکل منظم و امن وارد منطقه شوند.»

او افزود که کشتی حامل کمک‌هایی که «آشپزخانه مرکزی جهانی» یک نهاد خیریه، با کمک مالی امارات متحده عربی فراهم کرده، روز سه‌شنبه از بندر لارناکا در قبرس به سوی نوار غزه حرکت کرده است. به گفته او این برنامه با همکاری نهادهای امنیتی و غیرنظامی اسرائیل و به درخواست دولت آمریکا عملی شد.

نهادهای امدادرسان، از سازمان ملل گرفته تا نهادهای خیریه در آمریکا، اسرائیل را به جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه متهم کرده‌اند.

فیلیپه لازارینی، مدیر اونروا، چند روز پیش در شبکه اجتماعی «اکس» (توئیتر سابق) نوشت «یک کامیون که در محموله آن قیچی‌های ضروری در بسته پزشکی کودکان وجود داشت برگردانده شد».

ارتش اسرائیل می‌گوید قیچی از جمله وسایل با «کارکرد دوگانه» است و حماس می‌تواند از آن به عنوان اسلحه استفاده کند.

هفته گذشته نیز خیریه آمریکایی «پناهجویان بین‌المللی» در گزارش خود اسرائیل را به جلوگیری از ورود کمک‌های ضروری برای نجات جان مردم در نوار غزه متهم کرد.

جسی مارکس، از مسئولان این نهاد، به شکبه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» گفت: «گزارش ما نیز با ارائه جزئیات بیشتر همان مشکلی را برجسته می‌کند که سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان که در منطقه فعال هستند از آن شکایت کرده‌اند؛ اسرائیل دائماً از فعالیت نهادهای امدادرسان در نوار غزه جلوگیری کرده و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه می‌شود.»

XS
SM
MD
LG