لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

شلیک افراد مسلح به کشتی تجاری در نزدیکی یمن؛ «استقرار نیروهای آمریکایی در جزیره یمنی»


یک جنگنده آمریکایی روی عرشه ناو هواپیمابر آیزنهاور (عکس از آرشیو)
یک جنگنده آمریکایی روی عرشه ناو هواپیمابر آیزنهاور (عکس از آرشیو)

یک کشتی تجاری که روز پنج‌شنبه، دوم فروردین، در حال عبور از ۱۰۹ مایل دریایی جنوب شهر نِشطون یمن بود، از تیراندازی افراد مسلح از یک قایق در آب‌های منطقه به این کشتی خبر داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، چهار فرد مسلح سوار بر یک قایق به این کشتی نزدیک شدند و به سمت کشتی تجاری شلیک کردند و یک تیم امنیتی مسلح خصوصی مستقر در کشتی نیز به این شلیک‌ها پاسخ داده است.

بر اساس این گزارش، این کشتی سرعت خود را افزایش داد و دیگر توسط قایق یادشده تعقیب نشد و خسارت یا جراحتی نیز گزارش نشده است.

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا نیز همین حادثه را در روز پنج‌شنبه گزارش کرده است.

سواحل نشطون در اقیانوس هند قرار دارد و حوثی‌های یمن که تاکنون حملات خود علیه خطوط کشتیرانی را به خلیج عدن و دریای سرخ محدود کرده بودند به تازگی تهدید به گسترش عملیات خود علیه کشتیرانی به منطقه اقیانوس هند کرده‌اند.

یک روز پیشتر، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، از انهدام یک پهپاد و یک شناور بدون سرنشین شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران توسط نیروهای ائتلاف نظامی بین‌المللی و ارتش آمریکا خبر داده بود.

سنتکام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت، بین ساعت ۱۰ صبح تا هفت و ۴۰ دقیقه عصر روز چهارشنبه یک جنگنده نیروهای ائتلاف نظامی بین‌المللی در دریای سرخ یک پهپاد حوثی‌ها را منهدم کرد و نیروهای آمریکا هم یک شهپاد (شناور بدون سرنشین) این گروه تحت حمایت ایران را هدف قرار دادند.

بر پایه این گزارش، پهپاد و شناور بدون سرنشین از منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی شلیک شدند.

فرماندهی مرکزی آمریکا می‌گوید این دو حمله هیچ تلفات یا خسارتی برجای نگذاشته است.

سنتکام تصریح کرد که این پهپاد و شهپاد، تهدیدی قریب‌الوقوع برای کشتی‌های تجاری و ناوهای نیروی دریایی ایالات متحده در منطقه بودند.

«استقرار نیروهای آمریکایی در جزیره یمنی»

در یک خبر کم‌سابقه، یک مقام دفاعی آمریکا روز چهارشنبه حضور نظامی ارتش ایالات متحده در جزیره سُقُطرای یمن را تأیید کرد.

این جزیره که در اقیانوس هند واقع شده است، در حال حاضر توسط شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات و نیروهای ویژه سعودی است کنترل می‌شود و دولت رسمی یمن که از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شده کنترلی بر این جزیره ندارد.

جزیره سقطرا از موقعیت استراتژیک مشرف بر مسیرهای تجاری بین‌المللی در اقیانوس هند، دریای عرب و دریای سرخ برخوردار است.

این مقام دفاعی آمریکایی در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز عربی، هدف از تقویت پدافند موشکی در جزیره سقطرا را رهگیری حملات احتمالی موشک‌های دوربرد توسط شورشیان حوثی عنوان کرد.

این مقام آمریکایی با تأکید بر اقدامات پیش‌دستانه اظهار داشت که تدارکات در سقطرا با هدف خنثی کردن هرگونه حمله احتمالی به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه بوده است.

علاوه بر این، این مقام به محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی عربستان سعودی در مورد استفاده از نیروهای آمریکایی در قلمرو و حریم هوایی آن کشور اشاره کرد.

در حالی که به جنگنده‌های آمریکایی اجازه داده می‌شود تنها در فرودگاه‌های پایگاه‌های نظامی تعیین‌شده در عربستان سوخت‌گیری کنند، عربستان استقرار سامانه‌های پدافند موشکی آمریکایی را که علیه حوثی‌ها فعالیت کنند، در خاک خود منع کرده است.

افزایش ۴۷۵ درصدی حوادث دریایی در منطقه

بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی مقامات بریتانیایی، از زمان آغاز حملات حوثی‌های یمنی به کشتی‌های تجاری، تعداد حوادث دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن ۴۷۵ درصد افزایش یافته است.

به نوشته خبرگزاری آلمان، جو بلک، ستوان فرمانده از سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا، روز چهارشنبه گفت که به جای یک حادثه ناشی از دزدی دریایی در هر دو یا سه هفته، اکنون در این منطقه روزانه بین شش تا هفت حادثه روی می‌دهد.

وی از وضعیت پیش‌آمده به عنوان یک «تحول بی‌سابقه» نام برد و گفت که این منطقه از زمان اوج دزدی دریایی بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نسبتاً آرام بود، «تا زمانی که حوثی‌های مورد حمایت ایران از یمن شروع به حمله به کشتی‌ها در خلیج عدن، جنوب دریای سرخ و تنگه باب‌المندب کردند.»

یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی برای تجارت جهانی در امتداد سواحل یمن قرار دارد. کشتی‌های باری از اقیانوس هند از طریق عبور از کانال سوئز در مصر به دریای مدیترانه می‌رسند.

در واکنش به این حملات حوثی‌ها، ایالات متحده و بریتانیا چندین حمله نظامی علیه مواضع حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند. اتحادیه اروپا نیز برای حفاظت از کشتیرانی تجاری در دریای سرخ یک عملیات نظامی را آغاز کرده است.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز، اسکای‌نیوز عربی، خبرگزاری یمن؛ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG