لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

وزیر کشور: تصمیمی برای تعطیلی پارک‌ها در سیزده بدر نگرفته‌ایم


«سیزده بدر» (عکس از بایگانی)
«سیزده بدر» (عکس از بایگانی)

وزیر کشور جمهوری اسلامی می‌گوید در وزارت کشور هیچ تصمیمی برای تعطیلی بوستان‌ها در روز ۱۳ فروردین گرفته نشده است.

احمد وحیدی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» دربارهٔ تعطیلی پارک‌ها در روز ۱۳ فروردین ابراز امیدواری کرد که مردم حرمت ماه رمضان را حفظ کنند و نوشت: «در وزارتخانه هیچ تصمیمی برای تعطیلی گرفته نشده است. مواظب توطئه دشمنان باشیم.»

پیشتر برخی رسانه‌های داخل ایران از جمله خبرگزاری صدا و سیما نوشته بودند که وزارت کشور به دلیل تقارن سیزده بدر با سالروز کشته‌شدن امام اول شیعیان اعلام کرده است: «همه پارک‌ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین بسته خواهند بود و یک ساعت قبل از اذان مغرب بازگشایی خواهد شد.»

وزارت کشور در حالی اطلاعیه تعطیلی بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها در روز ۱۳ فروردین را تکذیب می‌کند که از سوی دیگر فرماندار قزوین در مصاحبه با صداوسیما اعلام کرد این استان براساس «دستورالعمل بالادستی» و همگام با کل استان‌های کشور، پارک‌ها را در روز سیزده فروردین تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل می‌کند.

در سال‌های اخیر در ایران، برگزاری آیین سیزده‌بدر با چالش‌هایی چون همه‌گیری کرونا و وقوع سیل در مناطق گسترده روبه‌رو بوده است.

روز سیزدهم فروردین یا سیزده بدر به نام روز طبیعت شناخته می‌شود و بر اساس سنت‌های نوروزی اعتقاد بر این است که برای اجتناب از نحسی عدد ۱۳ بهتر است در سیزدهمین روز اولین ماه سال از خانه ماندن دوری شود و به گردش و طبیعت‌گردی پرداخته شود.

مردم در افغانستان به‌ ویژه کابل، هرات و مزارشریف روز سیزدهم نوروز خانه‌های خود را ترک کرده و به طبیعت می‌روند اما در سال‌های اخیر گروه طالبان حاکم بر این کشور زنان را از شرکت داشتن در سیزده‌بدر و پیک‌نیک‌های نوروزی منع کرده است.

مردم تاجیکستان نیز در روز سیزده‌به‌در به شیوه‌های مختلف از جمله اسپند دود کردن و آب پاشیدن به یکدیگر آن را جشن می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG