لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

وزیر خارجه آمریکا بر تلاش‌ها برای جلوگیری از انتقال سلاح به روسیه تاکید کرد


استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن
استفان سژورنه، وزیر خارجه فرانسه و آنتونی بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده و متحدانش بی‌وقفه در تلاشند تا از ارسال تسلیحات از کشورهایی مانند چین، ایران و کره شمالی برای تقویت ارتش روسیه در جنگ علیه اوکراین جلوگیری کنند.

وزیر خارجه آمریکا در نشستی خبری به همراه همتای فرانسوی خود در پاریس تصریح کرد: «ما در تلاش بی‌وقفه هستیم تا به طور مؤثر مانع انتقال تسلیحات و تجهیزات به روسیه شویم و از تامین مواد موردنیاز ماشین جنگی و صنایع دفاعی روسیه ، از طریق کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و چین، جلوگیری کنیم.»

او اضافه کرد: «[تامین تسلیحاتی روسیه] تنها تهدیدی برای اوکراین نیست، بلکه تهدیدی برای امنیت اروپا به طور کلی است».

وزیر دفاع کره جنوبی ماه گذشته اعلام کرده بود که کره شمالی حدود ۷۰۰۰ کانتینر حامل مهمات از ژوئیه سال گذشته برای پشتیبانی جنگ علیه اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

در دو سال اخیر گزارش‌هایی درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه منتشر شده است و خبرگزاری رویترز نیز ماه گذشته به نقل شش منبع مطلع گزارش داد که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین-به-زمین قدرتمند به روسیه داده است که به تعمیق همکاری نظامی بین این دو کشور، که هردو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، کمک می‌کند.

پیش از این گروه ۷ در بیانیه‌ای به ایران هشدار داده بود که به روسیه موشک‌های بالستیک ندهد و در صورت تداوم کمک نظامی به مسکو، این گروه آماده «اقدام هماهنگ و مهم» علیه جمهوری اسلامی است.

در همین حال، چین تاکید کرده است که هیچ سلاح مرگباری برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه نفروخته است.

آنتونی بلینکن گفت: «ما با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنیم مانع حمایت‌های از این دست ایران، کره شمالی و چین شویم و آن را جریمه کنیم.»

XS
SM
MD
LG