لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد از ۶۳ هزار تومان هم گذر کرد


دلار آمریکا روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین، در بازار آزاد ارز ایران با ثبت یک رکورد تاریخی جدید از مرز ۶۳ هزار تومان عبور کرد.

در لحظه تنظیم این گزارش در بعدازظهر روز چهارشنبه هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز ایران ۶۳ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شود و با نوسانات لحظه‌ای مواجه است.

روز گذشته این رقم ۶۲ هزار و ۳۵۰ تومان بود.

ریال ایران طی دو ماه گذشته ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و از زمان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و تهدیدهای مقامات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل، افت ارزش ریال ایران نیز شدت گرفته است.

بر اساس خبر وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در بازار ایران را ثبت می‌کنند، روز چهارشنبه همچنین هر یورو در بازار آزاد ارز ایران حدود ۶۸ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شود.

مقامات ایران توضیح نمی‌دهند چرا ارزش ریال ایران طی دو ماه گذشته به شدت رو سقوط نهاده، اما آمارهای گمرکی حاکی از شدت‌گیری تراز منفی تجاری کشور است.

در میانه تعلل گمرک ایران برای انتشار گزارش تجارت خارجی کشور در اسفندماه پارسال، آمارهای پیشین گمرکی نشان می‌دهد در ۱۱ ماه پارسال کشور با تراز منفی بی‌سابقه ۱۵ میلیارد دلاری در تجارت غیرنفتی مواجه شده است.

از طرفی ایالات متحده آمریکا پارسال تحریم‌هایی هم علیه بانک‌های عراقی به خاطر قاچاق دلار به ایران اعمال کرد و از آن زمان جمهوری اسلامی در دسترسی به دلار با چالش بیشتری مواجه شده است.

قیمت انواع سکه نیز روز چهارشنبه بین ۱.۳ تا ۴ درصد افزایش یافت.

قیمت سکه بهار آزادی با ثبت رکورد تاریخی از ۴۰ میلیون تومان عبور کرد و نرخ سکه امامی نیز به ۴۳ میلیون و ۳۰۰ میلیون تومان اوج گرفت.

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی با شعار «ثبات در بازار ارز و مهار تورم»، دلار آمریکا در مقابل ریال ۱۷۵ درصد رشد داشته است.

ریال ایران از دو سال پیش، عنوان «کم‌ارزش‌ترین ارز جهان» را یدک می‌کشد.

XS
SM
MD
LG