لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۵

رهبر حوثی‌ها: در صدها حمله آمریکا و بریتانیا به یمن ۳۷ نفر کشته شدند


تجمع حوثی‌ها در صنعا (عکس از آرشیو)
تجمع حوثی‌ها در صنعا (عکس از آرشیو)

عبدالمالک الحوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی‌، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، گفت، در ۴۲۴ حمله هوایی و موشکی آمریکا و بریتانیا به مواضع این گروه در خاک یمن، ۳۷ نفر کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت ایران که کنترل پایتخت یمن و بیشتر مناطق پرجمعیت این کشور را در دست دارند، از سه ماه پیش با ادعای آنچه حمایت از مردم فلسطین در برابر حملات اسرائیل می‌خوانند، حمله به کشتی‌های مرتبط به اسرائیل در دریای سرخ را آغاز کردند اما سپس دامنه این حملات به سایر کشتی‌ها نیز گسترش یافت.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در چندین نوبت حملات تلافی‌جویانه گسترده‌ای به مهمات، پهپادها و پایگاه‌های حوثی‌ها انجام داده‌اند.

عبدالمالک الحوثی در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد که شبه نظامیان حوثی از زمان آغاز حملات خود تا کنون ۹۰ کشتی را در دریای سرخ مورد هدف قرار داده‌اند.

رهبر حوثی ها تصریح کرد: تنها در یک ماه ۳۴ حمله با ۱۲۵ موشک بالستیک و پهپاد انجام شد.

در واکنش به این حملات، آمریکا و بریتانیا در چند نوبت به مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کردند و ایالات متحده این گروه را بار دیگر در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

در حالی عبدالمالک الحوثی گزارشی از عملیات نیروهای این گروه ارائه کرده که فرمانده نیروی هوایی آمریکا در خاورمیانه روز چهارشنبه اعلام کرد احتمالا کاهش ذخایر تسلیحاتی حوثی‌ها٬ باعث کاهش حملات این گروه به مسیر کشتی‌رانی بین‌المللی در دریای سرخ شده است.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، گفت که حملات تلافی‌جویانه و مداوم آمریکا به این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران «مسلماً بر رفتار آنها تأثیر گذاشته و سرعت عملیات آنها به اندازه‌ای نیست که پیش‌تر بود.»

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG