لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

تعطیلی موقت سفارتخانه‌های اسرائیل؛ نصرالله: پاسخ ایران «اجتناب‌ناپذیر» است


خیابان منتهی به سفارت اسرائیل در واشینگتن
خیابان منتهی به سفارت اسرائیل در واشینگتن

در پی اعلام بسته شدن سفارتخانه‌های اسرائیل، رهبر گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان گفت پاسخ جمهوری اسلامی به حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق «اجتناب‌ناپذیر» است.

همزمان با آماده‌باش ارتش اسرائیل برای مقابله با حمله انتقام‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی پس از کشته شدن افسران ارشد سپاه پاسداران در حمله منسوب به اسرائیل در سوریه، سفارتخانه‌های اسرائیل در جهان روز جمعه بسته شدند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بستن سفارتخانه‌ها نشان نگرانی اسرائیل از احتمال عملی شدن تهدید ایران برای تلافی‌جویی از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق است.

تعطیلی سفارتخانه‌های اسرائیل همچنین با روزی مصادف است که جمهوری اسلامی ایران آن را «روز قدس»، آخرین جمعه ماه رمضان نامیده و رسانه‌های اسرائیل آن را «روز اورشلیم ایرانی» توصیف می‌کنند.

حسن نصرالله در سخنرانی روز جمعه ۱۷ فروردین حمله به ساختمان کنسولگری ایران در پایتخت سوریه را یک «نقطه عطف» از ۱۵ مهر تا به حال خواند.

او که رهبری گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی در لبنان را برعهده دارد، اضافه کرد: «مطمئنا پاسخ ایران به هدف قرار دادن کنسولگری‌اش در دمشق احتناب‌ناپذیر است.»

در حمله منتسب به اسرائیل در روز دوشنبه این هفته در دمشق، محمدرضا زاهدی، فرمانده حوزه سوریه و لبنان در نیروی قدس سپاه پاسداران و شش افسر دیگر سپاه پاسداران کشته شدند.

جمهوری اسلامی همزمان با «روز قدس» جسد محمدرضا زاهدی و سایر افسران کشته شده سپاهی را که از سوریه به ایران برگردانده شده، در تهران تشییع می‌کند.

در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق شش تن دیگر نیز که دارای شهروندی سوریه بودند جان خود را از دست دادند.

نیویورک‌تایمز نوشته بود در زمان حمله فرماندهان سپاه در حال برگزاری نشستی با سران سازمان جهاد اسلامی فلسطین بودند، که یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است و رهبری آن دو هفته پیش نیز در تهران بود.

اسرائیل مسئولیت حمله به دمشق را رسما برعهده نگرفته، اما برخی مقامات اسرائیل به نیویورک تایمز گفته بودند ساختمانی که هدف واقع شد، مقر فعالیت نیروی قدس سپاه پاسداران و «یک هدف مشروع» بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، قول انتقام داده و تصاویری از مقامات ارشد نظامی اسرائیلی با وعده انتقام به زبان عبری در اماکن عمومی تهران نصب شده است.

به نوشته یدیعوت آحرونوت و جروزالم پست، وزارت خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین ضمن هماهنگی با شباک، سازمان امنیت داخلی، تصمیم گرفت سفارتخانه‌ها در سراسر جهان را موقتا تعطیل کند و از سفیران و کادر دیپلماتیک خواسته شد فعلا سر کار خود حاضر نشوند و برای حفظ امنیت‌شان از حضور در مراسم عمومی نیز خودداری کنند.

تأمین امنیت سفارتخانه‌ها و کادر دیپلماتیک اسرائیل در کشورهای جهان بر عهده مأموران سازمان امنیت داخلی اسرائیل است.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل در گفت‌وگو با وب‌سایت تایمز اسرائیل، گزارش رسانه‌های کشورش که خبر بسته ماندن نمایندگی‌های سیاسی اسرائیل در دنیا را به عنوان «تخلیه سفارتخانه‌ها» منتشر کرده بودند، رد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «هیچ سفارتخانه‌ای تخلیه نشده است».

به نوشته یدیعوت آحرونوت، سطح هوشیاری و آمادگی در سفارتخانه‌های اسرائیل در خارج، به دلیل جنگ غزه بالا بود زیرا بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، سفارتخانه‌ها از «تهدیدات ملموس» علیه خود آگاه شده بودند.

شش روز پس از شروع جنگ غزه در پی حمله حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود، یکی از کارکنان سفارت اسرائیل در پکن با چاقو مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

همچنین وزارت خارجه اسرائیل بعد از شروع جنگ غزه، سفیران خود را از مصر، اردن، بحرین، مراکش، ترکیه و ترکمنستان به اسرائیل بازگرداند.

نگرانی مردم در اسرائیل؛ خرید آذوقه و ژنراتور

در این میان، رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌های خبری خود در شامگاه پنج‌شنبه ویدئوهایی از خریدهای کلان مردم در سوپرمارکت‌ها برای آمادگی در صورت کشیده شدن وضعیت به یک جنگ احتمالی مستقیم با تهران منتشر کردند.

یک مقام ستاد پشت جبهه اسرائیل روز پنج‌شنبه به مردم توصیه کرده بود آذوقه و همچنین پول نقد کافی در اختیار داشته باشند. این گفته سبب شده بود برخی از مردم برای دریافت وجه نقد در برابر عابربانک‌ها صف بکشند.

با این حال، دانیل هگاری، سخنگوی ارتش بعدا توضیح داد که انبار کردن آذوقه، خرید ژنراتور برای برق یا داشتن پول نقد، توصیه ارتش به مردم در حال حاضر نیست و در صورت تغییر دستورالعمل، افکار عمومی در جریان قرار خواهد گرفت.

احضار نیروهای ذخیره هوایی و لغو مرخصی در سایر نیروها

همزمان ارتش اسرائیل نیروهای ذخیره هوایی خود به‌ویژه افرادی را که با سامانه‌های دفاع هوایی کار می‌کنند، از بیم تهدیدات ناشی از ایران، به خدمت احضار کرده است.

ارتش اسرائیل همچنین روز پنج‌شنبه مرخصی نیروهایش را در ارتباط با نگرانی‌های مرتبط با ایران لغو کرد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، گفت ارتش برای هر سناریویی آماده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی پنج‌شنبه شب با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تصریح کرد که ایالات متحده «قویا از اسرائیل در مواجهه با این تهدید (مخاطرات ناشی از ایران) حمایت می‌کند».

وضعیت در اورشلیم و کرانه غربی در آخرین نماز جمعه رمضان

از سوی دیگر، نیروهای امنیتی اسرائیل روز جمعه در اورشلیم در اطراف مسجدالاقصی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند تا از رویدادهای احتمالی در زمان برگزاری آخرین نماز جمعه ماه رمضان جلوگیری کنند.

آماده‌باش نیروها در شب‌های قدر مسلمانان سنی در اطراف حرم شریف و کوچه‌های اطراف این مکان در شرق بیت‌المقدس/اورشلیم ادامه خواهد یافت.

با وجود نگرانی از احتمال درگیری به دلیل جنگ غزه، آیین‌های ماه رمضان با آرامش نسبی در حرم شریف برگزار شده است.

اسرائیل در همین حال، نیروهای امنیتی و سربازان زیادی را در نقاط مختلف کرانه باختری مستقر کرده زیرا از حملات احتمالی گروه‌های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران نگرانی دارد.

اسرائیل اعلام کرده در دوره اخیر محموله‌های تسلیحات را که ایران از راه اردن برای باندهای شبه‌نظامی در کرانه باختری ارسال کرده، شناسایی و ده‌ها فلسطینی را به این ظن در این مناطق بازداشت و بازجویی کرده است.

منابع: جروزالم پست، یدیعوت آحرونوت، تایمز اسرائیل، شبکه کان/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG