لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۱

اسرائیل به آمریکا «خبر داده در صورت حمله تلافی‌جویانه ایران قاطعانه اقدام خواهد کرد»


سفر جو بایدن (راست) به اسرائیل در پی حمله هفتم اکتبر
سفر جو بایدن (راست) به اسرائیل در پی حمله هفتم اکتبر

اسرائیل به آمریکا گفته اگر ایران به تلافی کشته شدن هفت افسر سپاه پاسداران در حمله منتسب به اسرائیل در دمشق در صدد حمله از خاک خود به اسرائیل برآید، اسرائیل درگیری را به سطح جدیدی خواهد کشاند و واکنش شدیدی نشان خواهد داد.

وب‌سایت اکسیوس روز جمعه، ۱۷ فروردین، این هشدار را به نقل از مقامات اسرائیلی منتشر کرد.

به گفته این مقامات که به نام‌شان اشاره نشده، اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد ایران می‌تواند با استفاده از موشک‌های بالیستیک دوربرد، موشک‌های هدایت‌شونده یا پهپاد از خاک ایران مستقیم به اسرائیل حمله کند.

کاخ سفید، پنتاگون، ارتش اسرائیل و دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در واکنش به گزارش آکسیوس سکوت کرده و هنوز اظهار نظری نکرده‌اند.

در پی حمله منسوب به اسرائیل در روز دوشنبه در دمشق که یک ساختمان در کنار سفارتخانه جمهوری اسلامی ایران در دمشق را ویران کرد و در آن دست‌کم هفت نظامی ایران و شش تن دیگر کشته شدند، ارتش اسرائیل به دلیل نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه ایران، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده است.

تهران با اصرار بر «دیپلماتیک» بودن ساختمانی که با اصابت شش موشک شلیک شده از ارتفاعات جولان با خاک یکسان شد، تأکید کرده که طبق قوانین بین‌المللی این حمله به خاک ایران تلقی می‌شود.

محمدرضا زاهدی، مسئول عملیات نظامی نیروی قدس سپاه پاسداران در حوزه سوریه و لبنان، که یکی از هفت کشته ایران در حمله دمشق بود، بلندپایه‌ترین افسر سپاهی است که از بعد از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس، از پای درآمده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، که خود بر جسد افسران بازگشته از سوریه «نماز میت» خواند انتقام از این حمله را «حتمی» نامیده است.

زهرا ارشادی، معاون سفیر ایران در سازمان ملل متحد در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی حمله در دمشق گفته بود ایران «خویشتن‌داری قابل توجهی نشان داده» اما اسرائیل «باید مسئولیت کامل» عواقب را برعهده بگیرد.

یک مقام اسرائیلی به اکسیوس گفته است ارزیابی‌ها و اطلاعات اسرائیل در خصوص راه‎‌کارهای انتقام‌جویانه احتمالی ایران در جریان گفت‌وگوی تلفنی چهارشنبه شب بین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با لوید آستین، همتای آمریکایی او مطرح شده است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی به اکسیوس گفتند وزیران دفاع در خصوص هماهنگی بهتر و آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش در صورت وقوع اقدام تلافی‌جویانه ایران گفت‌وگو کردند.

کاخ سفید نیز در بیانیه خود پس از گفت‌وگوی تلفنی شامگاه پنج‌شنبه میان جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای تصریح کرد که آمریکا از اسرائیل «قویا» در برابر تهدید ناشی از ایران حمایت می‌کند.

آمریکا با فاصله گرفتن از «حمله اسرائیلی در دمشق» به ایران اطلاع داده بود که «هیچ دخالت» یا «اطلاع پیشین» از حمله اسرائیل نداشته بلکه در زمانی که جت‌های اسرائیلی در آسمان بودند، اسرائیل اقدام خود را به آمریکا خبر داد.

بنیامین نتانیاهو پنج‌شنبه شب در نشست کابینه امنیتی اسرائیل در برابر دوربین‌ها در ارتباط با تهدیدات ناشی از ایران گفت اسرائیل همواره از خود دفاع کرده و به هر عاملی که قصد آسیب رساندن را داشته باشد، آسیب زده و خواهد زد.

در سال‌های پیش از جنگ کنونی غزه، اسرائیل چند بار از تحرکات منتسب به ایران در منطقه مانند سوریه برای ارسال پهپاد تهاجمی به اسرائیل خبر داده بود.

در جریان جنگ جاری نیز که گروه افراطی حماس نیروی نیابتی ایران محسوب می‌شود، حوثی‌ها از یمن، شبه‌نظامیان شیعه عراقی وفادار به تهران و همچنین نیروهای حزب‌الله از لبنان با اسرائیل درگیر عملیات شده و از جمله موشک، راکت و پهپاد به اسرائیل روانه کرده‌اند.

با وجود حملات منسوب به اسرائیل در ایران در طول سال‌ها که طبق گزارش رسانه‌های غربی عمدتا علیه برنامه‌های موشکی، پهپادی و هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده، با وجود خصومت ۴۵ ساله میان تهران و اورشلیم، ظاهرا هیچ گاه مستقیما حمله‌ای از خاک ایران علیه اسرائیل انجام نشده است.

نحوه واکنش ایران به حمله دمشق هم در ایران و هم در اسرائیل به مباحثات داخلی کشیده شده است.

برخی عوامل نزدیک به حاکمیت تهران «صبر راهبردی» را برای محافظت از کلیت ایران پیشنهاد کرده‌ و به قصد عامدانه اسرائیل برای کشاندن پای آمریکا به درگیری اشاره دارند.

در اسرائیل نیز روزنامه هاآرتص روز ۱۶ فروردین نوشت حمله دمشق اسرائیل را مستقیما در معرض خطر حمله از ایران قرار داده است.

اسحاق بریک، از فرماندهان پیشین ارشد اسرائیل، پنج‌شنبه گفت حمله دمشق «بازی با آتش» بود که ظرفیت کشیده شدن وضعیت به یک جنگ منطقه‌ای در ابعادی را دارد که تا حال برای اسرائیل ناشناخته است، در حالی که اسرائیل فاقد آمادگی برای چنین وضعیتی است.

ژنرال ذخیره بریک گفت نیروهای ارتش اسرائیل برای مقابله با چند عرصه عملیاتی کافی نیستند.

او گفت کسانی در حمله دمشق از بین رفته‌اند که حتی اگر بسیار مهم نیز بوده‌اند اما همگی جایگزین دارند و واکنش ایران ممکن است به جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه منجر شود.

منابع: اکسیوس، معاریو/ ف. ر./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG