لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

خوش‌بینی قطر و مصر درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در جنگ غزه


بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر خان یونس بعد از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی
بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر خان یونس بعد از عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی

همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره «پیشرفت» مذاکرات آتش‌بس در مصر، وزیر دفاع اسرائیل گفت که کشورش «می‎‌تواند و می‌خواهد بهای معامله آزادی گروگان‌های خود را که اسیر دست حماس هستند، بپردازد.»

یوآو گالانت دوشنبه ۲۰ فروردین اظهار داشت: «موقعیت قدرتمندی که ارتش اسرائیل در غزه بدست آورده، امکان نشان دادن نرمش از سوی اسرائیل در مذاکرات آزادی گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس را فراهم کرده است.»

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال گالانت گفت تعهد دولت به بازگرداندن شهروندان ربوده شده به آغوش خانواده‌ها و استرداد پیکر گروگان‌هایی که کشته شده‌اند، «بالاترین تعهد» در رابطه دولت و ملت است.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی مصری الاخباریه دوشنبه به نقل از یک مقام بلندپایه دولت قاهره گزارش داد دور تازه مذاکراتی که با میانجی‌گری مصر، قطر و آمریکا در پایتخت مصر میان اسرائیل و گروه افراطی حماس در جریان است، «با پیشرفت نسبتا دلگرم‌کننده» روبه‌رو بوده است.

این شبکه بعید ندانست که توافق تازه بین اسرائیل و حماس در ادامه این هفته بدست آید.

همزمان، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر، دوشنبه به شبکه جهانی بی‎‌بی‌سی گفت دوحه از پیش‌نویس توافقی که در مذاکرات قاهره در دست بررسی است، «دلگرم شده است.»

آقای الانصاری گفت مذاکرات قاهره در چارچوب برقراری آتش‌بس و آزادی شهروندان ربوده شده اسرائیلی در جریان است و دو طرف اسرائیلی و حماس در حال بررسی پیشنهاد تازه هستند.

او گفت: اگر امروز از من بپرسید آیا در قیاس با چند روز پیش خوش‌بین‌تر هستم، پاسخ من مثبت است.

شبکه سعودی الشرق گزارش داده بود ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، که در مذاکرات قاهره حضور دارد، پیشنهاد کرده آتش‌بس در جریان عید فطر در این هفته اجرایی شود و طرف‌ها عملیات نظامی خود را متوقف کنند.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص دوشنبه به نقل از یک «دیپلمات خارجی مرتبط با مذاکرات قاهره» نوشت خوش‌بینی محتاطانه‌ای ایجاد شده اما تا سه‌شنبه شب معلوم خواهد شد که آیا امکان پیشبرد توافق وجود دارد یا نه.

یک منبع ارشد حماس به الجزیره گفته بود هیئت نمایندگی این گروه قاهره را ترک کرد زیرا اسرائیل به هیچیک از درخواست‌ها پاسخ نداد.

اما شبکه تلویزیونی مصر گزارش داد هیئت‌های حماس و اسرائیل برای مشورت بیشتر با تصمیم‌گیرندگان خود دوشنبه محل مذاکرات را ترک کردند.

دولت بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر از سوی خانواده‌های گروگان‌هایی که هنوز در اسارت حماس در غزه هستند، زیر فشار بیشتری قرار گرفته تا ابتدا موجب آزادی این شهروندان اسرائیلی شود و سپس در مورد ادامه عملیات جنگی در غزه تصمیم بگیرد.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل، دوشنبه در پستی در شبکه ایکس به آقای نتانیاهو نوشت دولت او از هر نوع حمایت اپوزیسیون جهت گرفتن تصمیماتی برای آزادی ربوده شدگان، برخودار خواهد بود.

در روزهای گذشته پس از پیدا شدن جسد العاد کاتسیر، یکی از گروگان‌های اسرائیلی کشته شده در شهر خان یونس، شمار ربوده شدگانی که دیگر در حیات نیستند، افزایش یافت. احتمال داده شده که از میان ۱۳۴ گروگان کمتر از یکصد نفر ان‌ها زنده مانده باشند.

مقامات اسرائیل ارزیابی می‌کنند یحیی سنوار، رهبر اصلی حماس در غزه، شماری از گروگان‌های مرد جوان را که در سن سربازی هستند، سپر انسانی خود در تونل‌های زیرزمینی در جنوب غزه کرده است.

تاکید اسرائیل بر عملیات آتی در رفح پس از خروج نیروها از خان یونس

حماس تأکید کرده که شرط اکید این گروه برای ازادی حدود ۴۰ تن از گروگان‌ها، آتش‌بس کامل، خروج نیروهای اسرائیلی از غزه و بازگشت صدها هزار فلسطینی جابه‌جا شده از شمال غزه به محل زندگی خود است.

ارتش اسرائیل یکشنبه ۱۹ فروردین اعلام کرد تمامی نیروهای زمینی خود را از بخش جنوبی غزه، غیر از یک تیپ، خارج کرده است.

معلوم نیست این اقدام نظامی ارتش اسرائیل ارتباطی با مذاکرات قاهره دارد یا نه اما سخنگوی ارتش اسرائیل تأکید کرد که خروج نیروها از جنوب غزه ناشی از فشار روزهای اخیر رئیس‌جمهور آمریکا بر نخست‌وزیر اسرائیل نبوده است.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه شب در یک کلیپ به مردم اسرائیل گفت: ما پیوسته برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنیم؛ در صدر همه آن‌ها: آزادی گروگان‌های خود و دستیابی به پیروزی کامل بر حماس».

او افزود: «پیروزی کامل بر حماس مستلزم ورود (ارتش) به رفح است، و این اتفاق خواهد افتاد».

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به این سخنان بنیامین نتانیاهو گفت اسرائیل تاریخی برای اقدام نظامی در رفح یا طرحی برای تخلیه غیرنظامیان ساکن در رفح به آمریکا ارائه نکرده است.

جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس دوشنبه یکصد و هشتاد و پنجمین روز خود را در آغاز ماه هفتم این عملیات پشت سر گذاشت.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند ایتامار بن‎‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار یهودی» و بتسال‎‌ئل اسموتریچ، وزیر دارایی و رهبر حزب مذهبی راستگرای «صیونیسم دینی» دوشنبه به بنیامین نتانیاهو هشدار دادند که اگر بدون عملیات زمینی در رفح جنگ را به پایان ببرد، آن‌ها با خروج از کابینه، زمینه فروپاشی ائتلاف دولت را فراهم خواهند کرد.

با استفاده از: یدیعوت آحرونوت، هاآرتص، الجزیره، شبکه کان؛ ف.ر/ع.م
XS
SM
MD
LG