لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

درخواست بایدن برای آتش‌بس در غزه؛ کاخ سفید تغییر موضع آمریکا را رد کرد


بنیامین نتانیاهو و جو بایدن (عکس از آرشیو)
بنیامین نتانیاهو و جو بایدن (عکس از آرشیو)

پس از انتشار مصاحبه‌ای از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در آن از اسرائیل می‌خواهد تا با آتش بس شش تا هشت هفته‌ای موافقت کند، کاخ سفید روز سه‌شنبه به صراحت تغییر سیاست واشینگتن در قبال جنگ غزه را رد کرد.

آقای بایدن در مصاحبه یونیویژن که هفته گذشته ضبط و شامگاه سه‌شنبه ۲۱ فروردین به وقت آمریکا منتشر شد بدون اشاره به گروه افراطی حماس و یا تبادل گروگان‌ها خواستار آتش بس یک طرفه از سوی اسرائیل شد.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه با انتقاد شدید از رویکرد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، یکی از تندترین انتقادات خود را نسبت به مدیریت اسرائیل در جنگ غزه ارائه کرد

آقای بایدن با «اشتباه توصیف کردن رویکرد» نخست وزیر اسرائیل در قبال جنگ در غزه «خواستار» آتش‌بس شش تا هشت هفته‌ای شد.

رئیس جمهور آمریکا درباره اقدامات بنیامین نتانیاهو گفت: «من فکر می‌کنم آنچه که او انجام می‌دهد، اشتباه است. من با رویکرد او موافق نیستم.»

رئیس جمهور آمریکا با أشاره به حمله ارتش اسرائیل به کاروان کمک‌های بشردوستانه، این اقدام نیروهای نظامی اسرائیل را «‌افتضاح» خواند.

اشاره آقای بایدن به هفت امدادگر «آشپزخانه مرکزی جهانی»، یکی از مهم‌ترین تامین‌کنندگان مواد غذایی در نوار غزه بود که روز ۱۳ فروردین در پی حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی به سه خودروی این سازمان کشته شدند.

جو بایدن در این مصاحبه از اسرائیل خواست که با «آتش‌بس» موافقت کند و هیچ مانعی برای عدم ارسال کمک‌های بشردوستانه بوجود نیاورد.

این در حالی است که یک مقام ارشد کاخ سفید در گفتگو با تایمز اسرائیل گفت:« هیچ تغییری در رویکرد ما وجود ندارد. رئیس جمهور موضع دیرینه ما را تکرار کرد، ما خواهان یک آتش بس فوری به مدت حداقل شش هفته در قبال تبادل گروگان‌ها هستیم .»

اشاره این مقام ارشد کاخ سفید به بخشی از سخنان آقای بایدن در این مصاحبه است که گفت:‌«من خواستار آتش‌بسی شش، هشت هفته‌ای هستم تا مردم در غزه به غذا و دارو به صورت کامل دسترسی یابند .»

آقای بایدن تصریح کرد که در این باره با مقامات سعودی، اردن و مصر گفت‌وگو کرده و آنها آماده انتقال مواد غذایی به داخل غزه هستند.

رئیس جمهور آمریکا گفت :« من فکر می‌کنم هیچ بهانه‌ای برای تامین نکردن نیازهای پزشکی و غذایی مردم غزه وجود ندارد. »

این اظهارات بایدن یک هفته قبل و پیش از آن صورت گرفته‌است که که ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا،سی‌آی‌ای، پیشنهاد جدیدی را در آخر هفته به مذاکره کنندگان در قاهره ارائه کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در چند نوبت از اسرائیل خواسته است بدون طرحی برای حفاظت از غیرنظامیان به شهر رفح حمله نکند و امکان ارسال کمک‌های امدادی بیشتر به ساکنان غزه را فراهم کند.

با استفاده از پولتیکو و تایمز اسرائیل
XS
SM
MD
LG