لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

ورزش کشتی و جنجال «رشوه» در آستانه المپیک پاریس


فرانک چامیزو از ایتالیا
فرانک چامیزو از ایتالیا

مسابقات گزینشی قاره اروپا برای المپیک که در جمهوری آذربایجان برگزار شد، جنجال بی سابقه‌ای را در دنیای کشتی پدید آورده است.

در رقابت‌ سرنوشت‌ساز ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد و پس از مشورت داوران، فرانک چامیزو از ایتالیا ۱۰ بر ۸ مقابل نماینده میزبان به برتری رسید.

اما در ادامه و با بازبینی تصاویر، ابراهیم چیچی‌اوغلو از ترکیه پشت بلندگو ایستاد تا خبر از پیروزی توران بایراموف بدهد.

به این ترتیب مانند بقیه وزن‌ها، این نماینده جمهوری آذربایجان بود که به سهمیه المپیک رسید.

چامیزو که دو طلای جهانی دارد، با انتشار ویدیوی مسابقه در اینستاگرامش نوشت: «از هر کسی که تماشا می‌کند عذرخواهی می‌کنم. ورزش من زیباست. اینها گروهی رشوه دهنده و افرادی فاسدند. قلبم به درد آمده و می‌گرید. ورزش من زیباست. متاسفم.»

در کامنت‌ها مجموعه‌ای پرشمار از ستارگان دنیای کشتی، همچنین ورزشکاران ایتالیایی در سایر رشته‌ها مثل فابیو باسیله قهرمان جودوی المپیک، به حمایت از چامیزو برخاسته‌اند.

هلن مارولیس قهرمان کشتی زنان المپیک از آمریکا گفته: «وحشتناکه، بردت رو دزدیدن.»

رستم آساکولف نایب قهرمان جهان نوشته: «جنگیدی و هر کاری لازم بود کردی. چنین داورایی باید نابود بشن. ورزش ما باید شفاف و جوانمردانه باشه.»

فرانک اشتابلر آلمانی با سه طلای جهانی نوشته: «منم با تو عذاب می‌کشم رفیق.»

مایلز از سن مارینو (دارنده مدال برنز المپیک توکیو) می‌گوید: «این یک سرقت مطلق و وحشتناک است. متاسفم برادر.»

رازامبک جمالوف قهرمان امیدهای جهان گفته: «این داور همین بلا را سر من آورد. دارند ورزش را خراب می‌کنند.»

تا اینجا، موضوع فقط به بحث داوری محدود می‌شود که ممکن است در هر تورنمنتی پیش بیاید.

ابعاد ماجرا زمانی گسترده‌تر شد که فرانک چامیزو مارکز ۳۱ ساله به رپوبلیکای ایتالیا اطلاع داد که به پیشنهاد رشوه مقامات میزبان برای شکست عمدی، پاسخ منفی داده.

این کشتی‌گیر کوبایی‌تبار تاکید کرده: «همه چیز را خریده بودند. همین داور در امتداد مسابقات، کنار آذربایجانی‌ها بود. اتفاقی افتاد که مرا یاد بوکس سالیان قبل می‌اندازد. آنها پیشنهاد دادند که ۳۰۰ هزار دلار بگیرم.»

اتهام رشوه در مسابقات گزینشی المپیک و در فاصله سه ماه و نیم تا این مسابقات، موضوعی نیست که کمیته بین‌المللی المپیک نادیده بگیرد و می‌تواند دردسر بزرگی برای مقامات اتحادیه جهانی کشتی باشد.

موقعیت ورزش بوکس با مواردی مشابه اتفاقات اخیر کشتی، در جدول المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس به حالت تعلیق درآمده است.

کشتی ایران هم خاطرات تلخ فراوانی از داوری‌ها دارد. شائبه‌هایی مشابه آنچه ستاره کشتی آزاد ایتالیا افشا کرده است، بارها در رسانه‌های ایران درج شده.

مارکز در شرح جزئیات می‌گوید: «صبح وزن‌کشی این اتفاق افتاد. من بهشان گفتم ف{...}. زیرا فقط نماینده خودم نیستم، بلکه نمایندگی ایتالیا را به عهده دارم. شواهد و مدارک؟ من یک گواه زنده‌ام و از اتفاقات به قدری منزجر شده‌ام که حوصله صحبت درباره ورزش را ندارم.»

جالب است که مادر همسر فرانک چامیزو، از داوران برجسته دنیای کشتی بوده و در سه المپیک‌ پکن، ریو و توکیو، همچنین ۲۵ رویداد قهرمانی جهان قضاوت کرده.

او سال ۱۳۹۶ در دوران ریاست رسول خادم بر فدراسیون کشتی، برای نظارت بر مسابقات انتخابی تیم ملی به ایران آمد.

XS
SM
MD
LG