لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

واکنش ولادیمیر پوتین به کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس


ولادیمیر پوتین , الکساندر لوکاشنکو
ولادیمیر پوتین , الکساندر لوکاشنکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه ۲۳ فروردین با به سخره‌گرفتن طرح کشور سوئیس برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح اوکراین، هشدار داد که مسکو هیچ طرح اجباری‌ که منافعش را نادیده بگیرد، نخواهد پذیرفت.

دولت سوئیس روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که میزبان یک کنفرانس بین المللی سطح بالا در ماه ژوئن برای کمک به ترسیم مسیر صلح در اوکراین پس از بیش از دو سال جنگ خواهد بود و ابراز امیدواری کرد که روسیه ممکن است روزی به روند صلح بپیوندد.

ولادیمیر پوتین با اشاره به اینکه کشورش برای پیوستن به مذاکرات ماه ژوئن دعوت نشده است، گفت که «روند صلح» بدون روسیه نمی تواند اتفاق بیفتد.

رئیس جمهور روسیه گفت: «آنها ما را به آن [‌کنفرانس] دعوت نمی‌کنند، در ضمن فکر می‌کنند ما آنجا کاری نداریم ، اما در عین حال می‌گویند که نمی‌توان بدون ما[‌در زمینه صلح] تصمیم گرفت. این همانقدر که غم‌انگیز است خنده دار نیز است .»

روسیه فرمول صلح ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ،که از مسکو می‌خواهد نیروهایش را عقب بکشد، به اوکراین غرامت بپردازد و برای اقدام خود با دادگاه بین‌المللی مواجه شود، رد کرده است.

ولادیمیر پوتین در دیدار روز پنجشنبه خود با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در مسکو، گفت:« روسیه برای مذاکره آماده‌است اما هرگز، هر گونه طرحی که با واقعیت ارتباطی ندارد،نخواهد پذیرفت.»

رئیس جمهور روسیه بارها دلیل حمله مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ را محافظت از منافع روسیه در قبال ایجاد تهدید امنیتی بزرگ علیه کشورش عنوان کرده‌‌است. این در حالی است که کی‌یف و متحدانش، کمپین نظامی روسیه را به عنوان یک اقدام تجاوزکارانه بی‌دلیل بارها محکوم کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین مدعی شده است که نیروهای روسی درحال حاضر در جبهه نبرد دست بالا را دارند و استدلال می‌کند که اوکراین و غرب «دیر یا زود» باید توافقی را بر اساس «شرایط مسکو» بپذیرند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم هفته گذشته هشدار داد که مذاکرات آینده‌نگر برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین تنها در صورتی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که منافع مسکو در نظر گرفته شود و مذاکرات صلح برنامه‌ریزی ‌شده را به عنوان «نیرنگ غرب» برای جلب حمایت بین المللی گسترده تر از کی‌یف عنوان کرد.

هنگامی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم خود را آغاز کرد، بر این باور بود که سقوط کی‌یف به سرعت محقق خواهد شد اما دفع حملات مسکو از پایتخت اوکراین و باز پس‌گیری برخی مناطق اشغال شده در سال ۲۰۲۲ نشان داد که این کشور در این جنگ دچار خطای محاسباتی شده‌است.

با این حال از ابتدای سال جاری، روسیه - با بهره‌مندی از مزیت نیروی انسانی و فناوری، تلاش کرده است تا ابتکار عمل را در دست بگیرد، شهرهای اوکراین را با موشک بمباران کند و اوکراین را مجبور به عقب‌نشینی از شهر شرقی آودیوکا کند.

با استفاده گزارش آسوشیتدپرس
XS
SM
MD
LG