لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

دیپلمات پیشین آمریکا به جرم جاسوسی برای کوبا به ۱۵ سال زندان محکوم شد


ویکتور مانوئل روچا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ سفیر ایالات متحده در بولیوی بود
ویکتور مانوئل روچا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ سفیر ایالات متحده در بولیوی بود

وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که ویکتور مانوئل روچا، سفیر پیشین آمریکا در بولیوی، به جرم جاسوسی به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

دادگستری آمریکا می‌گوید پرونده ویکتور مانوئل روچا یکی از «نفوذهای اطلاعاتی در بالاترین حد و طولانی‌ترین مدت» توسط یک جاسوس خارجی در این کشور است.

ویکتور مانوئل روچا که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ سفیر ایالات متحده در بولیوی بود، در دادگاه دو اتهام خود را از جمله «اقدام به عنوان یک عامل خارجی» را پذیرفته بود.

به گفته دادستان‌های فدرال آمریکا٬ ویکتور مانوئل روچا که اکنون ۷۳ سال دارد به مدت چهار دهه برای حزب کمونیست حاکم کوبا اطلاعات جمع‌آوری می‌کرده است.

دیوید نیومن، یکی از مقامات ارشد امنیت ملی در وزارت دادگستری ایالات متحده در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در میامی گفت: «حکم صادره امروز به بیش از چهار دهه خیانت و فریب آقای روچا پایان داد.»

طبق اسناد دادگاه، یک مامور مخفی اف‌بی‌آی آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به عنوان مامور اطلاعاتی دولت کوبا با ویکتور مانوئل روچا تماس گرفته و او را به دام انداخته بود.

این مامور اف‌بی‌آی نزد مانوئل روچا خود را مقام اطلاعاتی کوبا معرفی کرده بود و آقای روچا او را به عنوان «میگوئل» می‌شناخت.

بر اساس این پرونده، مانوئل روچا در اظهارات خود، ایالات متحده را «دشمن» و فیدل کاسترو، رهبر پیشین کوبا، را «فرمانده» نامیده و درباره چهل سال اقدامات خود به عنوان جاسوس کوبایی در حلقه مقامات وزارت خارجه ایالات متحده لاف زده است.

مریک گارلند، دادستان کل، در آذرماه سال گذشته در بیانیه‌ای گفت: «این پرونده نشان‌دهنده یکی از طولانی‌ترین و سطح بالاترین موارد نفوذ یک عامل خارجی در دولت ایالات متحده است. خیانت به این اعتماد با خدمت به یک قدرت خارجی در حالی که وعده دروغین وفاداری به ایالات متحده داده شده بود، جرمی است که وزارت دادگستری با تمام قوا با آن مقابله خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG