لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

خامنه‌ای اصابت نکردن موشک‌های ایرانی به اسرائیل را «موضوع فرعی» خواند


علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین سخنرانی پس از حمله هفته گذشته ایران به اسرائیل، عدم اصابت ۳۰۰ موشک و پهپاد شلیک شده از سوی ایران را «موضوعی فرعی» خواند.

او روز یک‌شنبه ۲ اردیبهشت در دیدار با جمعی از فرماندهان نظامی کشور گفت: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک شده و یا موشک‌های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه گفت موضوع اصلی «ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است».

او همچنین خواستار آن شد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی «نوآوری در تسلیحات و شیوه‌ها» و «شناخت روش‌های دشمن» را همواره در دستور کار قرار دهند.

نیروهای نیابتی ایران در عراق، لبنان و یمن از زمان آغاز جنگ غزه بارها به خاک اسرائیل و نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه حمله کرده‌اند.

با این حال این نخستین بار بود که پس از چند دهه جمهوری اسلامی به طور مستقیم به حملات منتسب به اسرائیل پاسخ می‌داد، پاسخی که به گفته بسیاری از کارشناسان جنگ دو کشور را از سایه بیرون آورد.

حملات متقابل اسرائیل به لبنان نیز ۳۷۰ کشته به جای گذاشته و ده‌ها شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در عراق و سوریه نیز در حملات آمریکا کشته شده‌اند.

ایران در پاسخ به حمله روز ۱۳ فروردین منتسب به اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق،‌ بامداد ۲۶ فروردین صدها پهپاد و موشک کروز و بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد.

این در حالی است که روز اول اردیبهشت خبرگزاری بلومبرگ جزئیات بیشتری درباره حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق فاش کرد و نوشت که «تمام سلسله فرماندهی منطقه‌ای» سپاه پاسداران بر اثر این حمله جان باخته‌اند.

در حمله یاد شده سردار محمدرضا زاهدی و محمد هادی حاج رحیمی معاون او به همراه پنج تن از نیروهای سپاه، یک فرمانده حزب‌الله و چهار شهروند سوری کشته شدند.

از سوی دیگر، یک رسانه اسرائیلی خبر داد در حمله روز جمعه اسرائیل به سامانه پدافند هوایی ایران در اصفهان، از موشک رَمپِج [به معنای یورش] ساخت صنایع دفاعی اسرائیل استفاده شد.

شبکه کان اسرائیل با استناد به «گزارش‌های منتشره در رسانه‌های خارجی» این موضوع را اعلام کرد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز اول اردیبهشت به نقل از دو مقام عربی گزارش داده بود که اسرائیل بامداد جمعه برای هدف قرار دادن سامانه اس-۳۰۰ اصفهان از یک موشک پیشرفته استفاده کرد که سیستم راداری ایران نمی‌توانست آن را ردیابی کند.

برخی گزارش‌ها در رسانه‌های غربی پیشتر حاکی بود که اسرائیل از موشک رَمپِج در حملات منتسب به این کشور در سوریه برای ضربه زدن به منافع ایران و حزب‌الله استفاده کرده بود.

عملیاتی شدن این نوع موشک از سوی نیروی هوایی اسرائیل در سال ۲۰۱۹ رسمیت یافت.

XS
SM
MD
LG