لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۱

از هر ۱۰ آمریکایی، چهار نفر چین را «دشمن» می‌دانند


بر اساس یک نظرسنجی سالانه مرکز تحقیقاتی «پیو» که روز چهارشنبه منتشر شد، حدود ۴ از هر ۱۰ آمریکایی اکنون چین را یک دشمن می‌دانند.

ر دو سال گذشته یک‌چهارم شهروندان آمریکا، چین را دشمن می‌دانستند و بنابر این، آمار جدید این نظرسنجی نسبت به دو سال پیش افزایش یافته و به بالاترین سطح در پنج سال گذشته رسیده است.

بر اساس این گزارش، نیمی از آمریکایی‌ها چین را رقیب کشور خود می‌دانند و تنها ۶ درصد این کشور را جزو شرکای آمریکا می‌دانند.

بر اساس تحلیل‌های قبلی پیو، نگرش آمریکایی‌ها نسبت به چین پس از آغاز جنگ تجاری ایالات متحده علیه چین در سال ۲۰۱۸ و از زمان ظهور کووید-۱۹ که برای اولین بار در چین گزارش شد، تا حد زیادی انتقادی شده است. سابقه حقوق بشری پکن، نزدیکی این کشور به روسیه و سیاست‌های آن در قبال تایوان و هنگ کنگ نیز بر دید منفی آمریکایی‌ها نسبت به این کشور تاثیر داشته است.

این یافته‌های جدید نظرسنجی در حالی به دست آمده که دولت بایدن به دنبال تثبیت روابط ایالات متحده و چین است تا از سوءتفاهم‌هایی که می‌تواند منجر به درگیری شود جلوگیری کند.

دولت آمریکا اما همچنان درصدد مقابله با دومین اقتصاد بزرگ جهان در مسائلی از جنگ روسیه در اوکراین گرفته تا تایوان و حقوق بشر نیز هست.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جنت یلن، وزیر خزانه‌داری اخیراً در جدیدترین تلاش دولت آمریکا برای مدیریت «مسئولانه» رقابت با پکن، از چین بازدید کردند.

به‌رغم این تلاش‌ها، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر، برای سخت‌گیری در مقابل چین رقابت می‌کند.

در نظرسنجی «پیو»، حدود هشت نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند که اعتماد کمی به شی جین‌پینگ، رئیس جمور چین، برای انجام کار درست در مورد امور جهانی دارند یا اصلاً اعتماد ندارند. حدود ۱۰ درصد گفتند که هرگز نام او را نشنیده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، گزارش «پیو» که از یک نظرسنجی از ۱ تا ۷ آوریل از نمونه‌ای از ۳۶۰۰ بزرگسال آمریکایی به دست آمده است، نشان داد که تقریباً نیمی از آمریکایی‌ها معتقدند محدود کردن قدرت و نفوذ چین باید یک اولویت مهم سیاست خارجی ایالات متحده باشد. تنها ۸ درصد اصلاً فکر نمی‌کنند که این امر باید یک اولویت باشد.

کریستین هوانگ، یکی از پژوهشگران پیو، گفت: «آمریکایی‌ها وقتی فکر می‌کنند نفوذ چین در جهان در سال‌های اخیر قوی‌تر شده یا زمانی که فکر می‌کنند چین تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد ایالات متحده دارد، چین را منفی‌تر می‌بینند.»

وی افزود: «حتی بدبینی نسبت به اقتصاد ایالات متحده با نحوه ارزیابی آمریکایی‌ها از چین مرتبط است: کسانی که فکر می‌کنند وضعیت اقتصادی در ایالات متحده بد است، بیشتر چین را نامطلوب می‌بینند و آن را دشمن می‌دانند.»

XS
SM
MD
LG