لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

یک گروه شیعه بحرینی مسئولیت حمله پهپادی اخیر به بندر ایلات اسرائیل را برعهده گرفت


افراد گروه موسوم به «گردان‌های اشتر» در محل دفن قاسم سلیمانی
افراد گروه موسوم به «گردان‌های اشتر» در محل دفن قاسم سلیمانی

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران خبر می‌دهد که یک گروه شیعه بحرینی مرتبط با جمهوری اسلامی، مسئول حمله پهپادی ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ به مقر شرکت اسرائیلی تراک‌نت در بندر ایلات اسرائیل بوده است.

تسنیم روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت نوشت که گروه موسوم به «مقاومت اسلامی بحرین» با انتشار اطلاعیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

این خبرگزاری توضیح می‌دهد که ٰٰٰشرکت ترابری زمینی تراک‌نت، با مجوز ارتش اسرائیل وظیفه تسهیل حمل و نقل از کشورهای خلیج فارس به اسرائیل را عهده‌دار شده بود.

گروه گردان‌های اَشتر (سرایا الأشتر) که رسانه‌های جمهوری اسلامی از آنان با نام «مقاومت اسلامی بحرین» هم یاد می‌کنند، در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی تأسیس شده و طبق گزارش‌های قبلی خبرگزاری تسنیم، افراد این گروه پیش از این در مراسم مختلفی در محل دفن قاسم سلیمانی، فرمانده کشته‌شده نیروی قدس حضور داشته‌اند.

روز پنج‌شنبه خبرگزاری ایسنا نیز با اعلام خبری مشابه با تسنیم در مورد گروه یادشده نوشت که «گردان‌های اشتر» اکنون «رسماً وارد جبهه نبرد علیه» اسرائیل شده است.

به نوشته رسانه‌های داخلی ایران، این گروه از شیعیان بحرینی «تأکید کرده است که تا «توقف جنگ علیه فلسطینیان» به حملات خود علیه اسرائیل «ادامه خواهد داد.»

روز ۲۲ اسفند سال گذشته، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اوفک، اعلام کرد که با هماهنگی پادشاهی بحرین، علیه عوامل کلیدی گروه موسوم به «اَلاَشتر»، مستقر در ایران، و تسهیل‌کننده مالی گردان‌های آن، به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی اقدام کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه عضو این گروه شامل عبدالله احمد حسین الدمامی، علی عبدالله احمد ابراهیم الشوفا و حسن احمد راضی حسین سرحان را که عضو گردان‌های اشتر مقیم ایران خوانده بود، به فهرست تحریم‌های خود افزود.

همچنین عیسی صالح عیسی محمد سلمان که سرمایه‌گذار مالی گردان‌های اشتر و مقیم ایران معرفی شده، تحریم شده است. آمریکا او را متهم به انتقال پول از طرف ایران برای این گروه در بحرین کرده است.

تحریم این افراد، نقش مهمی که حکومت ایران در پشتیبانی از گردان‌های اَلاَشتر ایفا می‌کند، برجسته می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، دولت بحرین افراد زیادی را به دلیل فعالیت های مرتبط با «تروریسم» متهم کرد. تعدادی از این افراد برای فرار از مجازات زندان از بحرین گریختند و در ایران اقامت گزیدند.

ایران در سال‌های اخیر به عنوان پناه‌دهنده به اعضای گروه‌هایی که تروریستی شناخته می‌شوند، شهرت یافته‌ است .

گردان‌های اشتر، که با نام «سرایا الاشتر» نیز شناخته می‌شود، از گروه‌های نیابتی سپاه پاسداران و عمدتا در بحرین فعال است و تاکنون گزارش‌هایی از تلاش این گروه برای انجام عملیات‌هایی علیه نیروهای آمریکایی و مقامات بحرین منتشر شده است.

گزارش‌های پیشین می‌گویند گردان‌ها اشتر از نیروی قدس سپاه پاسداران کمک‌های لجستیکی و مالی دریافت می‌کند.

این گروه در سال ۲۰۱۸ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.

XS
SM
MD
LG