لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

نرگس محمدی: حضور۲۱زن زندانی سیاسی بالای۶۰ سال در اوین نشانه اراده زنان برای رهایی است


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل که در زندان اوین تهران به‌سرمی‌برد با اشاره به حضور پرتعداد زنان بالای ۶۰ سال در این زندان که به جرایم سیاسی متهم شده‌اند، آن را نشانگر اراده زنان ایرانی برای آزادی از سرکوب جمهوری اسلامی دانست.

صفحهٔ اینستاگرامی منسوب به خانم محمدی، روز دوشنبه یادداشتی از این زندانی سیاسی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید: «حضور بیش از ۲۰ زن زندانی سیاسی - عقیدتی در اوین بالای ۶۰ سال سن، نشان از اراده زنان برای رهایی، همچنین بیرحمی و شقاوت جمهوری اسلامی است.»

محمدی در ادامه گفته که «در بند زنان اوین، چهار زن مبارز بالای ۷۰ سال سن برای احقاق حقوق انسانی متحمل حبس‌اند» و این یادداشت را از آن رو می‌نویسد که ین نوشته را از آن رو می‌نویسم که مردم ایران «دلگرم باشند که تا زمانی که چنین مادرانی در صف مبارزان ایستاده‌اند استبداد ناکام و آزادی پرقدرت خواهد بود».

او اضافه کرد: «در میان ۶۹ زن زندانی سیاسی ـ عقیدتی اوین، ۲۱ زن بالای ۶۰ سال سن متحمل حبس هستند. حضور این زنان در صف مخالفانی که حاضر به پرداخت سنگین‌ترین هزینه‌ها هستند، نشان از به پا خواستن عموم زنان برای تحقق دموکراسی، آزادی و برابری همچنین شدت عصیان جامعه علیه تبعیض، ستم و سلطه دارد، جامعه‌ای که از رژیم دینی استبدادی گذر کرده و سودای طرحی نو برای آزادی و برابری دارد.»

این نوشته می‌افزاید: «عیان است که حضور مادران و زنانی که ششمین و هفتمین دهه‌ عمرشان را در زندان سپری می‌کنند، نشان از بی‌رحمی، مردم‌ستیزی و سبعیت رژیم دارد که برای حفظ قدرت پوشالی خود چشم بر اخلاق، ارزش‌های جامعه و انسانیت بسته و روز به روز منفورتر می‌شود.»

خانم محمدی، که در چندین پرونده تشکیل شده توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی محکوم شده است، مشغول گذراندن دوران حبس خود در زندان است.

او آخرین بار اواخر دی‌ماه سال گذشته به دلیل فعالیت‌های داخل زندان و پس از اعلام نامش به عنوان برنده جایزه صلح نوبل توسط دادگاه انقلاب به «پانزده ماه زندان، دو سال تبعید به خارج از تهران و استان‌های مجاور، دو سال منع خروج از کشور، دو سال منع عضویت در گروه‌های اجتماعی - سیاسی و دو سال منع استفاده از تلفن هوشمند» محکوم شد.

بر اساس آنچه صفخه اینستاگرام او منتشر کرده است، نرگس محمدی در پنج محکومیت متفاوت توسط دستگاه قضایی ایران در مجموع به «۱۲ سال و ۳ ماه زندان، ۱۵۴ ضربه شلاق و ۴ ماه رفتگری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی و تبعید» و دیگر محرومیت‌های سیاسی و اجتماعی مجکوم شده است.

او که طی چهارده سال اخیر ۱۰ سال را در زندان گذرانده است، آذرماه سال گذشته به عنوان برنده جایزه صلح نوبل معرفی شد. این جایزه در غیاب او، به فرزندانش به عنوان نمایندگانش اهدا شد.

XS
SM
MD
LG