لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۰

امیر کویت مجلس را منحل و برخی مواد قانون اساسی را تعلیق کرد


شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح٬ امیر کویت٬
شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح٬ امیر کویت٬

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح٬ امیر کویت٬ روز جمعه ۲۱ اردیبهشت پس از هفته‌ها اختلاف بر سر تشکیل کابینه، پارلمان این کشور را منحل و اجرای برخی از مواد قانون اساسی را به مدت چهار سال تعلیق کرد.

امیر کویت در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «دستور انحلال مجلس را صادر کردم و تعلیق برخی از مواد قانون اساسی را تا چهار سال اعلام می‌کنم.»

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح تاکید کرد، «اختلافات اخیر در صحنه سیاسی کویت به مرحله‌ای رسیده است که ما نمی‌توانیم سکوت کنیم، بنابراین باید تمام اقدامات لازم را برای تأمین منافع کشور و مردم انجام دهیم.»

انتخابات پارلمانی اخیر کویت در ۱۶ فروردین سال جاری برگزار شده بود.

در این انتخابات ۶۲ درصد از ۸۳۴ هزار واجد شرایط رأی دادن شرکت کردند و ۳۹ نماینده از ۴۶ نماینده مجلس قبلی توانست بار دیگر برای حضور مجلس جدید انتخاب شوند.

امیر کویت همچنین گفت، در دوره تعلیق مواد قانون اساسی، همه جوانب فرایند دموکراتیک در کشور بررسی خواهد شد.

تلویزیون دولتی کویت نیز گزارش داد که امیر و کابینه این کشور اختیارات مجلس را بر عهده خواهند داشت.

شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح تصریح کرد: «کویت اخیراً، روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و شرایط جایی برای تردید یا تأخیر در اتخاذ تصمیم دشوار برای نجات کشور و تأمین عالی‌ترین منافع آن باقی نمی‌گذارد».

طبق قانون اساسی کویت، دولت جدید می‌بایست ظرف دو هفته پس از انتخابات ۱۶ فروردین تشکیل می‌شد. اما از زمان برگزاری این انتخابات٬ تنش بین پارلمان منتخب و نخست وزیر منصوب شده توسط امیر کویت، فرآیند تشکیل کابینه جدید را متوقف کرده بود.

مشعل الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت یک هفته پس از انتخابات اخیر مجلس احمد عبدالله الاحمد الصباح را به عنوان نخست وزیر این کشور تعیین کرد.

پارلمان کویت نسبت به پارلمان‌های دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از اختیارات بیشتری در ساختار کشور برخوردار است.

نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر پیشین کویت ۲۵ آذر سال گذشته در سن ۸۶ سالگی درگذشت و مشعل الاحمد الجابر الصباح ولیعهد کویت، به عنوان امیر این کشور منصوب شد.

امیر کویت جدید در بهمن ماه سال گذشته پارلمان این کشور را پس از آنکه ادعا شد یک قانونگذار به او توهین کرده، منحل کرد. قانون کویت هرگونه انتقاد از امیر را ممنوع می‌کند.

مناقشات سیاسی داخلی از جمله بازنگری در سیستم رفاهی، سال‌هاست که گریبان کویت را گرفته و بر رشد و پیشرفت اقتصادی این کشور تأثیر گذاشته است.

XS
SM
MD
LG