لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

قطع حيات نشريات منتقد دانشجويی


اين نشريات جعلی بيش از آنکه توهين به مقدسات يا مقامات حکومتی باشد، دليلی برای قطع حيات نشريات منتقد دانشجويی است
اين نشريات جعلی بيش از آنکه توهين به مقدسات يا مقامات حکومتی باشد، دليلی برای قطع حيات نشريات منتقد دانشجويی است

انتشار نسخه هايی از چند نشريه دانشجويی حاوی مطالبی که «توهين آميز» خوانده می شود، دانشگاه اميرکبير تهران را برای دومين روز پياپی با بحران روبرو کرد.


در آخرين اظهار نظرها در ارتباط با ناآرامی های اخير در دانشگاه اميرکبير تهران نمايندگان بسيج دانشجويی انتشار نشريه هايی که« جعلی» خوانده می شود را توطئه عوامل خارجی ناميدند.


ظهر روز دوشنبه ۱۰ ارديبهشت، چهار نشريه دانشجويی در دانشگاه پلی تکنيک تهران توزيع شد که حاوی مقالاتی توهين آميز به مقدسات اسلامی و نيز کاريکاتوری از علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی بود.


مديران اين چهار نشريه دانشجويی که از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير بودند، از انتشار اين نشريات اظهار بی اطلاعی کرده اند.


مطالب منتشر شده در اين نشريات روز گذشته موجب در گيری فيزيکی ميان نمايندگان بسيج دانشجويی و اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه شد.


اين دو گروه تا ساعات اوليه صبح امروز يکديگر را عامل انتشار اين نشريات که« تقلبی» ناميده می شود، می خواندند.


يکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه ها در گفت و گو با راديو فردا به فشارهايی که از سوی


يکی از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه ها در گفت و گو با راديو فردا به فشارهايی که از سوی مديريت دانشگاه برای انتشار اين نشريات وجود دارد، اشاره می کند و می گويد« اين نشريات جعلی بيش از آنکه توهين به مقدسات يا مقامات حکومتی باشد، دليلی برای قطع حيات نشريات منتقد دانشجويی است

مديريت دانشگاه برای انتشار اين نشريات وجود دارد، اشاره می کند و می گويد« اين نشريات جعلی بيش از آنکه توهين به مقدسات يا مقامات حکومتی باشد، دليلی برای قطع حيات نشريات منتقد دانشجويی است»


روزسه شنبه معاونت فرهنگی دانشگاه امير کبير انتشار هرگونه نشريه دانشجويی راتا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.


پس از تکذيب مدير مسئولان اين چهار نشريه، امروز نمايندگان بسيج دانشجويی اين حادثه را توطئه ای که ريشه خارجی دارد، ناميدند.


در همين حال اعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه ها خواهان معرفی عوامل توزيع اين نشريات هستند و خواهان پيگيری قضايی اين موضوع شده اند.


يکی ازاعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه ها می گويد « نسخه هايی از اين نشريات در داخل آسانسورهای دانشگاه مشاهده شده و کسی نمی داند توزيع کننده آنها چه کسی بوده است.»


يکی ديگر از دانشجويان اين دانشگاه که نسخه ای از اين نشريات را مطالعه کرده است، درباره محتوای اين مطالب به راديو فردا گفت«در مقاله ای تحت عنوان هيچ کس مقدس نيست همراه با يک کاريکاتور يه رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه ای توهين شده بود.»


وی از مقاله ديگری نام برد که به آماربالای فساد و فحشاء در قم اشاره می کند و نگاه منتقدانه ای به عملکرد مراجع مذهبی در شهرقم دارد.


اين دانشجو می گويد مقاله ديگری در اين نشريات با عنوان« کلاغ سياه» به پوشش چادربرخی از زنان می پردازد.


روز سه شنبه تعدادی از دانشجويان دانشگاه در اعتراض به انتشار اين مطالب در دانشگاه به تحصن، عزاداری و سينه زنی پرداختند.


يکی از دانشجويان حاضر در اين مراسم به راديو فردا گفت:«امروز هر دوگروه دانشجويان بسيجی و اعضای سابق انجمن اسلامی در تحصنی آرام انگشت اتهام به سوی يکديگر گرفته بودند.»


اين دو گروه هر دو معترض و خواهان پيگيری ماجرا از طريق مراجع قضايی هستند.تا کنون هيچ يک از مراجع و مقامات رسمی در اين باره واکنشی نشان نداده و اظهارنظری نکرده اند.


XS
SM
MD
LG