لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

«امکان توقف پروژه گازی مشترک بی‌پی و ایران»


روزنامه انگلیسی تایمز روز سه شنبه گزارش داد که شرکت نفت و انرژی بریتیش پترولیوم آماده است تا برای همراهی با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران، پروژه مشترک خود با ایران را در میدانی گازی در اسکاتلند متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه تایمز، روز سه شنبه اعلام کرد که شرکت بریتیش پترولیوم (بی پی)، در صدد است تا به منظور رعایت تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، پروژه میدان گازی روم، جزیره‌ای در شمال شرقی اسکاتلند را که با سرمایه گذاری مشترک این شرکت و جمهوری اسلامی برپا شده است، متوقف کند.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به بریتیش پترولیوم می‌نویسد که این اقدام هزینه چندانی برای «بی‌پی» در بر نخواهد داشت و میدان گازی مزبور می‌تواند «به سرعت» مسدود شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در گفت و گو با این روزنامه با تأکید بر لزوم همراهی شرکت‌ها با قواعد تحریم‌ها اعلام کرده است که با شرکت «بی‌پی» بر سر رعایت این قوانین گفت و گو کرده‌اند.

شرکت بریتیش پترولیوم پیش از این نیز فروش بنزین به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرد.

این شرکت در تیرماه سال ۸۹ اعلام کرد که قرار داد این شرکت با جمهوری اسلامی برای تأمین سوخت هواپیماهای ایران به پایان رسیده است و این شرکت تصمیم به تمدید این قرارداد ندارد و در نتیجه سوخت هواپیماهای ایران را تأمین نمی‌کند.

«بی‌پی» آن زمان از ارتباط این تصمیم با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران که تجارت نفتی و سرمایه‌گذاری در این بخش را با محدودیت مواجه کرده است، سخنی به میان نیاورد و تنها اعلام کرد که نسبت به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران متعهد است.

این بار به نظر می‌رسد که این شرکت در صدد است که در همراهی با تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا، به سرمایه‌گذاری مشترک خود با جمهوری اسلامی در حوزه نفتی پایان دهد.

به دنبال تصویب تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران، اتحادیه اروپا نیز در مرداد ماه ۸۹، تحریم‌ها مضاعفی را علیه ایران به تصویب رساند و صنعت نفت و گاز ایران را تحریم کرد.

مقامات غربی در صددند با تحریم‌های اقتصادی، تهران را تحت فشار قرار داده و بر سر مسئله بحث برانگیز هسته‌ایش، به پای میز مذاکره بکشاند.

غرب معتقد است که جمهوری اسلامی ایران از برنامه هسته‌ای خود مقاصدی نظامی را دنبال می‌کند و این در حالی است که ایران همواره با تأکید بر صلح‌آمیز بودن این برنامه، به فعالیت در این زمینه ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG