لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۰

قطع برق در مناطق گسترده ای از پایتخت


وزارت نیروی ایران همچنین اعلام کرده است مصرف برق در روز نهم ارديبهشت ماه به ۳۱ هزار و ۵۰۰ مگاوت رسيده است. بر اساس گزارش سالانه وزارت نيرو توان عملی توليد برق نيروگاه های ايران حدود ۳۴ هزار مگاوات است. (عکس از ایسنا)
وزارت نیروی ایران همچنین اعلام کرده است مصرف برق در روز نهم ارديبهشت ماه به ۳۱ هزار و ۵۰۰ مگاوت رسيده است. بر اساس گزارش سالانه وزارت نيرو توان عملی توليد برق نيروگاه های ايران حدود ۳۴ هزار مگاوات است. (عکس از ایسنا)

قطع برق و خاموشی های پی در پی مناطق گسترده ای از تهران را فرا گرفته و همزمان وزارت نیروی ایران اعلام کرده که مصرف برق نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.


خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ماه گزارش داد که مناطق گسترده ای از جنوب و شرق تهران، دچار خاموشی های پی در پی و قطع برق شده اند. چند سايت غیر رسمی، زمان آغاز اين خاموشی ها را ۴ روز پيش اعلام کرده اند.



سايت خبری دولتی شانا، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی از قول روابط عمومی وزارت نيروی ايران اعلام کرد که مصرف برق در روزهای اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۵ درصد افزايش يافته است.

در همين حال، سايت خبری دولتی شانا، شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی از قول روابط عمومی وزارت نيروی ايران اعلام کرد که مصرف برق در روزهای اخير نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۱۵ درصد افزايش يافته است.


به گزارش روابط عمومی وزارت نيروی ايران، ۳۵ درصد اين افزايش مصرف در استان خوزستان بوده است. ايران امسال با گرمای زودرس تابستانی مواجه شده است. امروز دمای هوای اهواز به ۳۹ درجه سانتی گراد رسيده است.


وزارت نیروی ایران همچنین اعلام کرده است مصرف برق در روز نهم ارديبهشت ماه به ۳۱ هزار و ۵۰۰ مگاوت رسيده است. بر اساس گزارش سالانه وزارت نيرو توان عملی توليد برق نيروگاه های ايران حدود ۳۴ هزار مگاوات است.


خشکسالی کم سابقه و هشدار قطع برق


فروردين ماه گذشته، ستار محمودی، مدير عامل شرکت مديريت منابع آب ايران اعلام کرد که سال جاری در مقايسه با ۴۰ سال گذشته پايين ترين ميزان برف و باران را داشته است. به گفته او ميزان ذخيره سد های ايران نسبت به سال گذشته تا ۳۳ درصد کاهش يافته است.


همچنين روز چهارم ارديبهشت ماه، محمدعلی وحدتی مديرعامل شرکت توانير که در ايران متولی تامين برق کشور است اعلام کرد که پيک نیاز برق در تابستان امسال به دليل افزايش دمای هوا، با حدود ۶ درصد افزايش نسبت به سال گذشته به ۳۷ هزار مگاوات خواهد رسيد.


او گفت: «امسال اگر يک سال عادی از لحاظ وضعيت آب و هوايی بود توليد برق بايد وضعيت مناسبی داشت، اما به دليل افت بارندگي ها ميزان آب ذخيره پشت سدها کاهش و توليد برق در نيروگاه های برق آبی افت داشته است و اين موضوع موجب شده تا پيش بيني های صورت گرفته برای توليد برق تا حدودی با محدوديت مواجه شود.»



  • «امسال اگر يک سال عادی از لحاظ وضعيت آب و هوايی بود توليد برق بايد وضعيت مناسبی می داشت، اما به دليل افت بارندگي ها ميزان آب ذخيره پشت سدها کاهش و توليد برق در نيروگاه های برق آبی افت داشته است.»
مدیرعامل شرکت توانیر

به گفته مدير عامل شرکت توانير حدود ۵۰ درصد برق ايران از نيروگاه های آبی تامين می شود.


دومين بحران برق


اين دومين بحران برق در ايران طی يک سال گذشته است. زمستان گذشته، همزمان با قطع واردات گاز از ترکمنستان و سرمای بی سابقه، مناطق گسترده ای از ايران دچار قطع برق شد.


در آن تاریخ شرکت توانیر طی چند اطلاعیه از مردم خواست در مصرف برق صرفه جویی کنند. این در حالی بود که به دلیل قطع گاز، استفاده از بخاری های گازی شایع شده بود و مصرف برق را بالا برده بود.


از سوی دیگر سرمای هوا و برابر شدن حجم مصرف و تولید گاز که وزیر نفت ایران هم در تاریخ ۲۲ دی ماه آن را تایید کرد، باعث شد نيروگاه های گازی که حدود ۳۰ درصد برق مصرفی ايران را توليد می کند، دچار کاهش توليد شوند.


همچنين شرکت توانیر اعلام کرد که به دليل بارش شديد برف و مسدود شدن جاده ها تانکرهايی که سوخت نيروگاه ها را تامين می کنند دير به مقصد می رسند.


محمد آقايی، مدير عامل سابق شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده های نفتی ايران، مهر ماه سال ۸۴ در نامه ای که به عنوان کناره گيری به وزير نفت نوشته بود، در باره تامين نياز سوخت نيروگاه ها در فصل های سر سال هشدار داده بود.


XS
SM
MD
LG