لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

تأکید مشترک اوباما و سرکوزی بر اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران


باراک اوباما (راست) و نیکولا سرکوزی
باراک اوباما (راست) و نیکولا سرکوزی
باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، تأکید کرد که خواهان تصویب تحریم‌های سخت‌تری از سوی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در هفته‌های آینده است.

رئیس جمهور ایالات متحده همچنین ابراز امیدواری کرد که موضوع تصویب تحریم‌های جدید نهایتاً در بهار امسال محقق شود.

آقای اوباما افزود: «پیامدهای بلندمدت ایران مجهز به سلاح‌های هسته‌ای قابل قبول نیست و تهران تا کنون همه تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرده است.»

وی در عین حال تأکید کرد که اگر مقام‌های ایران مسیر دیپلماتیک را انتخاب کنند، درها همچنان باز خواهد ماند.

نیکولا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز در این کنفرانس خبری تأکید کرد که ایران نمی‌تواند به این «دور دیوانه‌وار» برای دستیابی به سلاح هسته‌ای ادامه دهد و افزود که «زمان برای تصمیم‌گیری [در قبال ایران] فرارسیده است.»

قدرت‌های جهانی که تا کنون ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله گفت‌وگو و تحریم را در مواجهه با برنامه اتمی ایران در پیش گرفته بودند، در پاییز سال گذشته به ایران پیشنهاد دادند که برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران همکاری کنند.

اما ایران با تعلل در پاسخ به این پیشنهاد، شرایط تازه‌ای را برای این کار تعیین کرد که مورد پذیرش غرب وارد نشد و نهایتاً اعلام کرد که خود تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم دارد.

اکنون قدرت‌های غربی به دنبال آن هستند که با وضع دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران، فشار مضاعفی را برای متقاعد کردن تهران به تعلیق برنامه‌های هسته‌ای مشکوکش وارد کنند. موضوعی که هنوز مورد موافقت چین قرار نگرفته است و روسیه هم در چگونگی تحریم‌های احتمالی بحث دارد.

خوشبینی نسبت به همراهی چین

خبرگزاری‌ رویترز در گزارش خود از نشست خبری کاخ سفید نوشته است که رؤسای جمهوری فرانسه و آمریکا در این نشست چهره‌ای متحد را در مواجهه با ایران به نمایش گذاشتند و تأکید کردند که اکنون زمان حرکت به سوی وضع تحریم‌هایی که دو کشور در مورد آن با دیگر اعضای گروه ۵+۱ مذاکره کرده‌اند.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از آقای اوباما نوشت که تفکرات وی و همتای فرانسوی‌اش در مورد مواجهه با ایران جدایی‌ناپذیر است.

آقای اوباما همچنین در این کنفرانس مشترک خبر افزود که قدرت‌های پیشتاز صنعتی جهان، نسبت به موافقت چین با اقدام احتمالی بعدی علیه ایران ابراز خوشبینی کرده‌اند.

پیش از این نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، پس از دیدار با وزیران خارجه گروه هشت گفته بود که «در حال حاضر در میان بسیاری از کشورها و از جمله چین، شاهد افزایش توجه به پیامدهای یک ایران مسلح به سلاح هسته‌ای هستیم.»

خانم کلینتون همچنین با ابراز خوش‌بینی نسبت به اجماع شورای امنیت درباره برنامه هسته‌ای ایران، افزوده بود که ایران در ۱۵ ماه گذشته از خود تمایلی برای انجام تعهدهای بین‌المللی‌اش نشان نداده است.

چين که از مهم‌ترین شریکان تجاری ایران است بارها تأکید کرده است که برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران ديپلماسی را بر تحريم ترجيح می‌دهد، گرچه این عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، تا کنون از حق خود برای وتوی قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران استفاده نکرده است.
XS
SM
MD
LG