لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

پلیس راه: ۸۳ درصد «تصادف‌های منجر به مرگ» در نوروز با خودروهای ساخت داخل بوده است


رئیس پلیس راه کشور اعلام کرد که ۸۳ درصد تصادف‌های منجر به مرگ در سفرهای نوروزی امسال مربوط به خودروهای داخلی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن مؤمنی روز یک‌شنبه ۱۲ فروردین اعلام کرد که ۱۷ درصد خودروهای تصادف‌کرده منجر به مرگ، خارجی و ۸۳ درصد، داخلی بوده‌اند.

به گفته آقای مؤمنی ۶۲ درصد از خودروهای داخلی نیز که تصادف آن‌ها تلفات جانی در پی داشته است،« پژو و پراید» بوده‌اند.

این آمار بیشتر از آمار اعلام‌شده در تصادف‌های نوروزی پارسال بوده است. تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور، ۱۶ فروردین پارسال اعلام کرده بود که ۲۷ درصد خودروها در تصادفات فوتی پژو و ۲۴ درصد پراید بوده‌اند.

در سال‌های گذشته شماری از مقامات پلیس درباره ادامه ساخت خودروهای بی‌کیفیت داخلی هشدار داده‌اند، از جمله کمال هادیانفر، رئیس وقت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ۱۹ تیر ۱۳۹۸ با انتقاد شدید از وضعیت ایمنی برخی خودروهای داخلی گفته بود که «برخی خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند.»

بر اساس آمارها، حدود ۹۰ درصد خودروهای تولید‌شده در صنعت خودرو ایران بر پایه سه پلت‌فرم قدیمی پراید، پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساخته می‌شوند. این در حالی است که هر سه این پلت‌فرم‌ حداقل دو دهه است که از رده خارج شده‌اند.

محسن پیرهادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، اواسط آبان ۱۴۰۲ خودروهای غیراستاندارد را «سومین عامل مرگ‌و میر» در ایران اعلام کرده و گفته بود که «بیش از ۹۰ درصد قطعات خودرو» در ایران مطابق با استاندارد ساخته نمی‌شود چون «هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد» و «نظارتی هم بر تولید و توزیع این قطعات» نیست.

دو سال بعد از تعلل دولت برای عملی کردن وعده آزاد کردن واردات خودرو، و پس از انتقادهای گسترده از کیفیت و بهای خودروهای داخلی رئیس سازمان برنامه و بودجه چهارم فروردین امسال اعلام کرد که تخصیص ارز در کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست.

داود منظور گفته بود که «به صلاح کشور نیست» منابع ارزی به واردات خودرو اختصاص یابد، در حالی که داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو وجود دارد.

او البته چهار روز بعد در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرد ثبت سفارش خودرو و تأمین ارز خودرو برای واردات «بر اساس مصوبه دولت» در حال انجام است، اما توضیح بیشتری نداد.

هادی هاشمی، رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ بهمن ۱۴۰۰ وجود «مافیا» و «بی‌ارادگی دولت‌ها» را از عوامل اصلی کیفیت پایین خودروهای داخلی و حوادث ناشی از آن اعلام کرده بود.

بنا بر اعلام رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور از روز ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا نهم فروردین ۱۴۰۳، ۵۸۵ نفر در تصادفات جاده‌ای کشته و بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

این آمار در حالی اعلام شده است که به گفته رئیس پلیس راه کشور بیشترین آمار تصادف‌های منجر به مرگ در نوروز پارسال در ۱۳ فروردین رخ داده بود و هنوز مشخص نیست امسال چند نفر قربانی تصادف‌های رانندگی این روز خواهند شد.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا؛ ف.ع/ ع. م

XS
SM
MD
LG