لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۶

در آستانه سالگرد اعتراضات؛ تداوم بازداشت‌ها در گیلان و استان‌های دیگر


تصاویر بازداشت شدگان اخیر در شهرهای استان گیلان
تصاویر بازداشت شدگان اخیر در شهرهای استان گیلان

در ادامه موج بازداشت‌ها در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی» با بازداشت یاسین طیبی خواه همسر مهسا بصیرتوانا خواهر دادخواه مهران بصیرتوانا و همچنین بازداشت اشکان سلیمی شمار بازداشت شدگان طی دو روز گذشته در استان گیلان به ۱۵ تن رسید. همزمان چند تن از زنان و جوانان فعال در شهرهای بیجار، خرم آباد و بهبهان نیز بازداشت شده‌اند.

در استان گیلان، نیروهای امنیتی تا روز پنج‌شنبه ۱۳ تن را بازداشت کردند، و در ادامه یاسین طیبی خواه، همسر مهسا بصیرتوانا خواهر دادخواه مهران بصیرتوانا، را نیز بازداشت کردند.

به گفته منابع نزدیک به خانواده بصیرتوانا، نیروهای امنیتی که روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد اقدام به بازداشت مهسا بصیرتوانا خواهر دادخواه مهران بصیر توانا کرده بودند ساعاتی بعد اقدام به بازداشت همسر او، یاسین طیبی خواه، کردند.

بنابر گزارش سایت هرانا ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از هنگام بازداشت مهسا بصیر توانا، خواهر دادخواه مهران بصیرتوانا در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد، تاکنون خبری از وضعیت او در دست نیست.

فشار، احضار و تهدید و بازداشت خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده که به ویژه از فروردین ماه سال جاری اوج گرفته است در آستانه سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی به شدت افزایش یافته است.

کوروش وزیری، همسر دادخواه شیرین علیزاده از کشته شدگان در جریان اعتراضات، نیز روز پنجشنبه ۲۶ مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

نسرین علیزاده خواهر شیرین علیزاده روز جمعه در صفحه اینستاگرام خود با تاکید براینکه «دادخواهی جرم نیست» خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «در تولد خواهرم نه شعری بود، نه شعاری، نه جمعیتی جز جمع خانواده، به چه جرمی همسرش را گرفتید؟ به کدامین گناه خواهرم را کشتید؟»

نسرین علیزاده خواهان آزادی داماد خود کوروش(محمد) وزیری شد و خطاب به مقام‌های حکومتی افزود: خواهرم را «جلوی چشم بچه‌اش کشتید، جلوی چشم بچه‌اش همسرش را بازداشت کردید و هیچ توجهی به اشک‌ها و فریادهایش نکردید. کاش بویی از انسانیت برده بودید.»

بازداشت داماد و خواهر دادخواه مهران بصیرتوانا در فومن نیز در حالی انجام شده است که مادر مهران بصیرتوانا از چند روز پیش دچار عارضه مغزی شده و در بیمارستان بستری است.

پیش از بازداشت مهسا بصیر توانا و همسرش، دستکم ۱۲ تن از کنشگران حقوق زنان و فعالان مدنی شامل متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، یاسمین حشدری، جلوه جواهری، زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، شیوا شاه‌سیاه و واحده خوش سیرت، آزاده چاوشیان، سارا جهانی و هومن طاهری به شکل جداگانه روز ۲۵ مرداد توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی در شهرهای رشت،‌ فومن، انزلی و لاهیجان بازداشت شده بودند.

یک روز از پس این بازداشت ها، فرمانده انتظامی استان گیلان اتهام این کنشگران حقوق زنان را «اقدام علیه امنیت ملی» از طریق «فعالیت در راستای سالگرد اعتراضات» عنوان کرد.

همزمان اداره کل اطلاعات گیلان نیز در اطلاعیه‌ای مشابه این کنشگران را به «ارتباط با خانواده‌های معترضان کشته شده و تحریک آنها» و «فعالیت تبلیغی به جهت اهداف براندازی» متهم کرد.

در همین حال فعالان حقوق بشر از بازداشت اشکان سلیمانی معترض اهل رشت خبر دادند اما عنوان کردند که نیروهای امنیتی این جوان معترض را در ارومیه بازداشت کرده‌اند.

اشکان سلیمانی پیشتر در آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در شهر رشت برای چند ماه بازداشت شده بود و مدتی بعد از آزادی باردیگر ۲۲ فروردین ماه سال جاری در این شهر بازداشت و چندی بعد آزاد شده بود.

از سوی دیگر سایت حقوق بشری هه‌نگاو از بازداشت زیبا قلیچ‌خانی، فعال مدنی اهل شهر بیجار استان کردستان خبر داد.

طبق این گزارش، زیبا قلیچ‌خانی روز پنج‌شنبه ۲۶ مرداد توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به بازداشتگاهی در سنندج منتقل شده است.

زیبا قلیچ‌خانی سال گذشته و در اولین روزهای اعتراضات زن، زندگی، آزادی نیز برای مدتی بازداشت و با وثیقه دو میلیارد تومانی آزاد شده بود و پس از آن مقامات قضایی کردستان عنوان کرده بودند که در جریان عفو سراسری پرونده او بسته شده اما روز پنج‌شنبه بار دیگر در آستانه «سالگرد مهسا امینی و آغاز اعتراضات» بار دیگر بازداشت شده است.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از تداوم بازداشت غزاله زارع، شهروند ساکن خرم آباد، که از سه هفته پیش و در آستانه سالگرد اعتراضات دستگیر شده است.

سایت حقوق بشری هرانا از قول یک منبع نزدیک به خانواده غزاله زارع نوشت: «خانم زارع، با گذشت بیست و دو روز از زمان دستگیری، همچنان در بازداشتگاه اداره اطلاعات خرم آباد در بازداشت و بلاتکلیفی بسر می‌برد.»

در شهر بهبهان نیز که در جریان اعتراضات سال ۹۸ و اعتراضات زن، زندگی، آزادی از کانون‌های اعتراضات مداوم بود نیز به گزارش هرانا نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد مهسا امینی به دنبال احضار کاظم راود و جمال عدالت، آنها را بازداشت کردند.

این دو جوان اهل بهبهان روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه، به شعبه چهارم دادسرای بهبهان، احضار شده بودند که پس از مراجعه به این شعبه بازداشت و به زندان بهبهان منتقل شدند.

XS
SM
MD
LG