لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران خواستار «افزایش شفافیت» ایران شد


دیدار رافائل گروسی با وزیر خارجه ایران
دیدار رافائل گروسی با وزیر خارجه ایران

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران، وارد تهران شد.

رافائل گروسی در صدر یک تیم از آژانس دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به ایران رسید.

او ساعتی بعد و پس از دیدار با مقام‌های وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد پیشنهادی برای «اقدامات عملی» ارائه داده تا «بیانیه مشترک» سال ۲۰۲۳ احیا شود.

او در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت بعد از دیدار با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، و علی باقری کنی، معاون وزیر، این پیشنهاد را داده که هدف از آن بازیابی فرایند «اعتمادسازی و افزایش شفافیت» است.

این سفر در زمینه افزایش ارزیابی‌ها در خصوص کوتاه‌تر شدن زمان گریز هسته‌ای ایران انجام شده است.

آقای گروسی پیش از سفر هشدار داده بود که ایران میزان اورانیوم غنی‌شده خود را که می‌تواند در ساخت احتمالی تسلیحات به کار رود، افزایش داده است.

او همچنین اذعان کرد که آژانس نمی‌تواند تضمین کند که ایران سانتریفیوژهای دیگری برای غنی‌سازی در خفا و به‌دور از نظارت آژانس ندارد.

مدیر کل آژانس در نشست دو ماه پیش شورای حکام آژانس در وین از «وخیم‌تر» شدن معضلات در ارتباط با طرح‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و بر لزوم رسیدگی جدی به آن تأکید کرد.

رافائل گروسی در سفر دو روزه خود به ایران، در یک کنفرانس هسته‌ای شرکت خواهد کرد و پس از مذاکرات روز دوشنبه در تهران با وزیر خارجه ایران، سه‌شنبه به اصفهان خواهد رفت. او با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار خواهد کرد.

سفر این بار آقای گروسی در بحبوحه جنگ غزه انجام شده است.

جمهوری اسلامی ایران گفته است که سفر آقای گروسی را فرصتی برای «ابهام‌زدایی» از ادامه اختلافات خود با آژانس تلقی می‌کند.

تهران و آژانس در جریان سفر ۱۳ ماه پیش آقای گروسی به تهران موافقت کردند در مورد چهار مکانی در ایران که آژانس نسبت به فعالیت هسته‌ای غیرقانونی ایران در آن‌ها شک دارد، همکاری کنند.

چهار سایت مورد اختلاف: «جابرابن حیان» در کرج، «مریوان»، ورامین یا تورقوزآباد و سایت شیبان بودند. مدتی بعد اماکن مورد اختلاف به دو سایت، از جمله بر سر تورقوزآباد، محدود شد.

رافائل گروسی به تازگی در انجام تعهدات ایران بر اساس توافق اسفند سال ۱۴۰۱ ابراز تردید کرد.

آقای گروسی از موانعی نیز که ایران بر سر کار بازرسان اروپایی آژانس ایجاد کرد، به عنوان گامی که منافی روند راستی‌آزمایی شده، انتقاد کرد. شمار بازرسان آژانس در نتیجه آن اختلاف‌ها کاهش یافته بود.

XS
SM
MD
LG