لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

مطبوعات جهان عرب؛ اوضاع اقتصادی ایران و پیامدهای آن


وضعیت اقتصادی ایران و اظهارات مسئولان جمهوری اسلامی در این زمینه در مطبوعات دنیای عرب نیز بازتاب نسبتاً گسترده‌ای یافته است.

روزنامه لبنانی-سعودی الحیات می‌نویسد: دولت ایران به مردم این کشور هشدار داده با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی از خرید کالاهای غیرضروری خودداری کنند. این روزنامه ضمن انتشار اظهارات محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران، می‌نویسد همزمان رسانه‌های ایران از کشف انبارهایی خبر داده‌اند که در آنها کالاهای ضروری مانند روغن و وسائل بهداشتی احتکار شده بود.

الحیات می‌افزاید در پی بازگشت تحریم‌ها که به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و در پی خروج آمریکا از توافق هستی با ایران صورت گرفت، ریال ایران رو به سقوط گذاشت و این در حالی است که ترامپ گفته است تحریم‌هایی که از ماه نوامبر به اجرا گذاشته می‌شود، شامل خرید نفت ایران نیز خواهد شد.

الحیات می‌نویسد، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به اعضای مجلس خبرگان گفت، ایران با یک جنگ اقتصادی و تبلیغاتی کامل روبه‌روست. که به گفته او هدف آمریکا و اسرائیل این است که مردم را از نظام ناامید کنند.

روزنامه سعودی الشرق الاوسط نیز ضمن انتشار سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای می‌نویسد، علی خامنه‌ای اخیراً به خاطر اینکه سپاه پاسداران به طور موازی با دولت در اقتصاد به ویژه در ارتباط با نفت فعالیت دارد، مورد انتقادات فزاینده‌ای قرار گرفته است. به نوشته الشرق الوسط او در پاسخ به این انتقادات بود که در اظهارات اخیر خود گفت، هر اقدام و عمل موازی توسط نهادها، باید در چارچوب قانون انجام شود.

دورتر از عربستان در لبنان روزنامه «النهار» نیز می‌نویسد، در پی بازگشت تحریم‌ها، ریال ایران ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. النهار می‌افزاید، علی خامنه‌ای رهبر ایران در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس خبرگان، خواستار حمایت مردم و نهادهای حکومتی از دولت حسن روحانی شد.

روزنامه کویتی «الانبا» از زاویه‌ای دیگر به بحران میان ایران و آمریکا پرداخته و می‌نویسد، پیامدهای این بحران تا عراق نیز گسترش یافته است. «الانبا» می‌افزاید، در دوران او با این ایران بود که با نفوذ خود در عراق می‌خواست آمریکا را از عراق پس براند اما در حال حاضر اوضاع در عراق، به سود آمریکا تغییر کرده است.

این روزنامه کویتی می‌نویسد، وضعیت بد اقتصادی ایران در تغییر معادلات قدرت در عراق بی‌تأثیر نبوده است. « الانبا» می‌افزاید آمریکا به همراهی حیدر العبادی و مقتدی صدر با خوشبینی می‌نگرد و ایران نیز از نزدیکی و ائتلاف نوری المالکی و هادی العامری سود می‌برد.

به نوشته «الانبا» در عراق مانند لبنان، جنگی نه آشکار، میان ایران و آمریکا در جریان است. این روزنامه می‌افزاید، در چنین اوضاعی است که منابعی در عراق تأیید کرده‌اند، ایران موشک‌هایی برای «حشد الشعبی» عراق فرستاده و همزمان حیدر العبادی با انتقاد بسیار از «حشد الشعبی»، فرمانده آن «فالح الفیاض» را برکنار کرد و خود با حفظ سمت نخست‌وزیری ، فرماندهی حشد الشعبی را نیز عهده‌دار شد.

XS
SM
MD
LG