لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۰

در حملات روسیه به دو منطقه در اوکراین دستکم ۱۶ نفر کشته شدند


ویرانی‌های بازمانده از حمله موشکی روسیه به اودسا
ویرانی‌های بازمانده از حمله موشکی روسیه به اودسا

به گفتهٔ مقامات اوکراین روز جمعه، ۲۵ اسفند، بر اثر حملات موشکی و پهپادی ارتش روسیه به مناطق اودسا و وینیتسا دستکم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر نيز مجروح شدند.

همزمان، گزارش می‌شود که ناحیهٔ بلگورود روسیه در جوار مرز با اوکراین و یک پالایشگاه در ناحیهٔ کالوگا، واقع در غرب روسیه، بار دیگر با پهپاد و موشک مورد حمله قرار گرفته‌اند.

فرماندار ناحیهٔ اودسا در شبکهٔ اجتماعی تلگرام نوشت که در حملات موشکی به بندر اودسا در ساحل دریای سیاه ۱۴ نفر کشته و ۴۶ نفر مجروح شده‌اند. او افزود که دستکم یک نفر از کشته‌شدگان و شش نفر از مجروحان کارکنان واحدهای امداد بوده‌اند.

او افزود: «کارکنان واحدهای امداد که در پی اصابت اولین موشک به محل حادثه رسیده بودند، در حمله دوم کشته و مجروح شدند.»

دفتر دادستانی کل اوکراین خبر داد که تحقیقات در مورد حملات روز جمعه که بر اثر آن زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و خودروهای غیرنظامی از بین رفته‌اند، آغاز شده است.

فرماندار ناحیهٔ وینیتسا در نواحی غربی اوکراین نیز در شبکه اجتماعی تلگرام خبر داد که بر اثر اصابت پهپاد به یک ساختمان مسکونی در مرکز این ناحیه دو نفر کشته شده‌اند.

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای گفت ارتش روسيه در حملات روز جمعه ۲۷ پهپاد مدل «شاهد» و هشت موشک به سوی هفت ناحیه در خاک اوکراین شلیک کرده است.

این بیانیه افزود: «تمامی ۲۷ پهپاد شاهد بر فراز مناطق خارکیف، خرسون، وینیتسا، کی‌یف، میکولائیف، خملنیتسکیی و کروپیونسکی منهدم شده‌اند. اکثر پهپادها به سوی پایتخت حرکت می‌کردند.»

در این بیانیه به سرنگون شدن موشک‌ها اشاره‌ای نشده است.

همزمان مقامات روسیه از حملات بیشتر منتسب به اوکراین به وسیلهٔ پهپاد و موشک به نقاطی در غرب این کشور گزارش دادند.

فرماندار ناحیهٔ بلگورود، واقع در جوار مرز با اوکراین که در چندین روز گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته است، گفت روز جمعه بر اثر حملات پهپادی و موشکی دو نفر مجروح شده، چندین ساختمان مسکونی آسیب دیده و فعالیت چند حوزهٔ رأی‌گیری مختل شده است.

رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری روسیه که از جمعه آغاز شد تا پایان روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

وزارت دفاع روسیه نيز در بیانیه‌ای گفت پدافند ضد‌هوایی این کشور همهٔ پهپادها و موشک‌هایی را که به گفتهٔ آن از اوکراین به سوی بلگورود شلیک شده‌اند، سرنگون کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که روز پنجشنبه دو نفر در جاده‌ای در این ناحیه بر اثر آنچه که به نظر می‌رسد انفجار ناشی از پرتابهٔ انفجاری بوده کشته شدند.

گزارش‌های تأییدنشده‌ای نیز از عملیات شبه‌نظامیان روس که در کنار اوکراین می‌جنگند، در نواحی مرزی بلگورود منتشر شده است.

ویدئوی کوتاهی از انفجار یک وانت در خیابان‌های بلگورود بر اثر اصابت پرتاب انفجاری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ولی مشخص نشده که کسی در این خودرو بوده یا نه.

کانال تلگرامی «بازا» که با نهادهای امنیتی روسیه ارتباط دارد، گزارش داد که در پالایشگاه «پروی زاوود» واقع در ناحیهٔ کالوگا در غرب روسیه، یک آتش‌سوزی روی داده ولی به سرعت مهار شده است.

به گفتهٔ این کانال علت آتش‌سوزی اصابت لاشهٔ یکی از چهار پهپادی است که بر فراز این نقطه توسط پدافند ضد هوایی منهدم شد‌ه‌اند.

اما مطلب دیگری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ادعا می‌کند که از مجموع چهار پهپاد، سه مورد به این پالایشگاه اصابت کرده‌اند.

یک منبع امنیتی اوکراین به خبرگزاری رویترز گفت حمله پهپادی به این پالایشگاه در ناحیهٔ کالوگا توسط واحد اطلاعات ارتش انجام شده و خساراتی به‌بار آورده است.

دو منبع دیگر که حاضر نشدند نامشان در گزارش قید شود گفتند نهادهای امنیتی اوکراین در حال ارزیابی از میزان خسارات هستند.

اظهار‌نظرهای این منابع را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.

در روزهای اخیر چندین تاسیسات نفتی و انرژی در نواحی غربی روسیه از جمله پالایشگاه‌ها در ریازان، نیژنی‌ نووگراد و ناحیه لنینگراد هدف حملات پهپادی قرار گرفته‌اند.

با استفاده از گزارش اختصاصی رادیو اروپای آزاد و رادیو فردا/ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG