لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

رزمایش نیروی دریایی در تنگه هرمز و توان دفاعی ایران


روز یکشنبه مرحله نهایی رزمایش ولایت ۹۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در منطقه عمومی جنوب ایران از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند آغاز شد.

حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یکشنبه شب به برنامه نگاه شبکه یک تلویزیون ایران گفت که رزمایش ولایت ۹۵ خطری برای هیچ کشوری ندارد و در منطقه مربوط به ایران برگزار می‌شود.

در این رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور ندارد. تنگه هرمز که بخشی از منطقه این رزمایش اعلام شده است از جمله نقاط بسیار حساس در خلیج فارس است که حدود یک سوم نفت تولیدی دنیا از آن می‌گذرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:10 0:00
لینک مستقیم

دو مقام دفاعی آمریکا روز دوشنبه بیستم دی‌ماه به خبرگزاری رویترز گفته بودند که یک ناوشکن نیروی دریایی آمریکا روز یک‌شنبه سه بار به سمت شناورهای سپاه پاسداران در تنگه هرمز شلیک اخطار کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم در دی‌ماه گفته بود هر شناور ایرانی را که در خلیج‌فارس مزاحم نیروی دریایی آمریکا شود، باید غرق کرد.

حسین آرین تحلیلگر مسایل نظامی ساکن بریتانیا می‌گوید توان نظامی نیروی دریایی ایران در آن حدی که ادعا می‌کند، نیست و می‌افزاید: «نیروی دریایی ایران از نظر صنایع نظامی و ساختن یکان‌های سطحی و زیردریایی‌های کوچک توانایی کافی دارد و گاه از خارج هم کمک می‌گیرد اما آنچه ادعا می‌شود و با آن مأموریتی که آیت‌الله خامنه‌ای برای نیروی دریایی ارتش تعریف کرده، یعنی یک نیروی دریایی راهبردی یا دریایی آب‌های آبی باشد، فاصله زیادی دارد».

خبرگزاری آشوشیتدپرس می‌گوید ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا که در بحرین مستقر است درباره این که آیا این رزمایش را از نزدیک دنبال خواهد کرد یا نه، پاسخی به این خبرگزاری نداده است.

XS
SM
MD
LG