لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

طوماری با صدها امضا؛‌ دانشجویان ایرانی نگران بازماندن از تحصیل در آمریکا هستند


ورود یک دانشجوی ایرانی به بوستون پس از امضای فرمان اول دونالد ترامپ درباره ممنوعیت موقت ورود به آمریکا
ورود یک دانشجوی ایرانی به بوستون پس از امضای فرمان اول دونالد ترامپ درباره ممنوعیت موقت ورود به آمریکا

بیش از ۱۸۰۰ دانشجو و محقق ایرانی، با امضای یک طومار اعتراضی بر روی اینترنت، درباره فرمان اجرایی دونالد ترامپ،‌ رئیس جمهوری آمریکا، درباره ممنوعیت موقت ورود شهروندان شش کشور به آمریکا، خواستار لغو این فرمان شده اند.

امضا کنندگان این نامه که تعداد آنها تا زمان تهیه این گزارش به ۱۸۲۲ تن رسیده، با تمجید از شاخصه‌های جامعه آمریکا از جمله مدرنیه، پیشرفت و حمایت از متفکران می گویند بخشی از این موفقیت‌ها «نتیجه فعالیت متفکرانی از سراسر دنیاست که دانشجویان ایرانی نیز بخشی از این گروه هستند».

امضاکنندگان که صدها تن از آن‌ها داخل ایران هستند در نامه خود خطاب به دولت آمریکا به نمونه‌های متعددی از کسانی که این فرمان برای شان مشکل آفرین شده است، اشاره کردند؛ از جمله یک دانشجو به نام امید که با کسب مدال‌های متعدد از المپیادهای علمی، از ثبت نام در دانشگاه استنفورد بازمانده است.

محققان ودانشجویان ایرانی، می‌گویند سختی‌های زیادی برای اینکه راهی دانشگاه‌های برتر آمریکا بشوند، متحمل شده‌اند و حال به گفته آنها با توجه به شرایط پیش آمده، برخی دانشگاه‌های آمریکا از پذیرش درخواست تحصیل آنها سر باز می زنند. امضا کنندگان می گویند که بسیاری از آنها حتی مراحل تحقیق امنیتی را پشت سرگذاشته و منتظر وقت مصاحبه خود برای دریافت ویزای دانشجویی بودند.

آنها خطاب به دولت آمریکا نوشته‌اند که این در حوزه اختیارات دولت است که این موانع را بردارد و « راه را برای پیشرفت فرهنگی و علمی بشریت، اشاعه پیام صلح و ساختن جهانی بهتر و آمریکایی عظیم تر، باز کند».

نامه این صدها دانشجو و محقق پس از آن منتشر شد، که هزاران تن از فعالان دانشگاهی در آمریکا نیز از فرمان اجرایی دونالد ترامپ انتقاد کرده بودند. بیش از ۴۱ هزار امضاکننده نامه اعتراضی در این زمینه از جمله گفته بودند این فرمان در راستای منافع آمریکا نیست چرا که به گفته آنان به « رهبری آمریکا در حوزه تحصیلات عالی و تحقیقات ضربه می زند».

بنا بر آمار انستیتوی تحصیلات بین‌المللی که یک نهاد غیرانتفاعی در آمریکاست، دانشجویان ایرانی در سال گذشته میلادی، با تعدادی بیش از ۱۲ هزار تن در رده یازدهم در میان دانشجویان خارجی در آمریکا بودند.

اجرای فرمان اولیه رئیس جمهوری آمریکا پس از موجی از اعتراضات و با حکم چند دادگاه این کشور متوقف شد و بار دیگر با تغییراتی به امضا رسید. این فرمان از جمله ورود شهروندان ۶ کشور از جمله ایران را به خاک آمریکا به مدت ۹۰ روز منع می کند. اجرای این فرمان قرار است روز پنجشنبه ۲۶ اسفند آغاز شود اما تاکنون چند ایالت به این فرمان اعتراض کرده‌ و گفته اند که به دادگاه فدرال شکایت خواهند کرد.

دولت آمریکا در پاسخ به منتقدین گفته است این فرمان برای حفظ امنیت داخلی آمریکا و سر و سامان دادن به بررسی صلاحیت افرادی که به خاک این کشور وارد می‌شوند صادر شده است.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG